• JaneDoe10

Hur sen ägglossning kan man ha?

Hur sen ägglossning kan man ha? Alltså, hur långt fram i cykeln kan man fortsätta hoppas på att ta ägglossning?

• Svar på tråden Hur sen ägglossning kan man ha?
  • DevilsDaughter

Hur långt fram är du? Jättesvårt att svara på eftersom man kan ha jättelånga cyklar på 40-50 dagar. Men om du menar att du har en regelbunden cykel på ca 28 dagar så kan man mycket väl få ägglossning på dag 18-20, alltså 8-10 dagar innan du får mens. Jag har tex alltid ägglossning 10 dagar innan mens. Alltså på dag 18 om cyklen är 28 dagar.

• JaneDoe10

Jag menar om man har oregelbunden cykel. Jag är på dag 24 nu, förra månaden hade jag äl på dag 22. I januari tror jag att jag hade på dag 21 ungefär. Däremellan ingen äl men jag har haft mens. Sista cykeln utan äl var på 37 dagar så det jag undrar är om det är omöjligt att hoppas på ägglossning nu?  Den sista med äl var på 35 dagar..

Så länge det finns liv finns ju hopp men just nu verkar jag ju bli utan. Finns  det möjlighet att ens få ägglossning så sent som på dag 25-28? Hittar ingen info när jag googlar...

• DevilsDaughter

Jo, det är möjligt. Testar du med ÄL-test? Kan vara svårt ibland för en del att alltid träffa ÄL med testen, jag får bara postivt på Ägglossningstest några timmar, sen är min stegring över. Så när det börjar närma sig ÄL så testar jag ungefär 3 gånger per dag. Har du provat att ta något mot din långa cykel? HAr hört att agnus castus (munkpeppar) har hjälpt många. Jag provar det just nu mot min korta lutealfas (få dagar mellan ägglossning och mens).

• JaneDoe10
    DevilsDaughter skrev 2010-06-18 20:58:43 följande:

Jo, det är möjligt. Testar du med ÄL-test? Kan vara svårt ibland för en del att alltid träffa ÄL med testen, jag får bara postivt på Ägglossningstest några timmar, sen är min stegring över. Så när det börjar närma sig ÄL så testar jag ungefär 3 gånger per dag. Har du provat att ta något mot din långa cykel? HAr hört att agnus castus (munkpeppar) har hjälpt många. Jag provar det just nu mot min korta lutealfas (få dagar mellan ägglossning och mens).

Jo vi är i samma AC tråd du och jag =) Så ja, jag äter det jag med! Senaste dagarna har jag tagit ett ältest iallafall 4-5gånger per dag och de är blekare än de brukar vara någonsin! Har annars brukat ha utslag i två dagar ungefär när jag har äl...
  • DevilsDaughter

aha ok :)) Men det är iaf bra att du har utslag i 2 dagar, då behöver du inte oroa dig för att du ska missa det! Hoppas AC funkar för dig! Annars kan du ju kontakta MVC för råd, för så lång cykel ska man väl inte behöva ha??

• Elviras mamma 06

Jag brukar ha väldigt sen ägglossning, i mars hade jag inte ägglossning förren på ca dag 35 i cykeln, blev gravid då, men slutade tyvärr i MA. Så det finns nog inget som är för sent eg. Jga har väldigt oregelbunden cykel, men tycks alltid ha ägglossning även om mensen kommer väldigt sent. Sedan vet jag ju förstås inte alltid säkert att ett ägg har släppt.
    Lycka till!

• Rynna

Tiden mellan mens och ägglossning kan ju variera och det avgör hur lång cykeln blir, men förr eller senare kommer äl och sen kommer mensen ett bestämt antal dagar senare (10-16 för de flesta, oftast samma månad för månad för samma kvinna).
    Vill jag mena.
    Så sluta inte testa. Eller börja tempa. Billigare än ältester om du måste ta så många.

• Sara 07

Den kan absolut komma fortfarande. Ibland dröjer den.  Du har ju dessutom en oregelbunden cykel. När jag blev med barn hade jag en sån där månad när jag trodde att äl skulle utebli, men den kom till slut. Så testa ett tag till tycker jag.(åtminstone några dagar). Sen kan det förstås vara så att du inte får nån äl denna månad och då märker ju det. Tiden mellan äl och mens är dock alltid konstant.

Svar på tråden Hur sen ägglossning kan man ha?