• hanna wessly

Det luktar armsvett, min dotter är snart 4år..?

Jag läste i en annan tråd att det kan vara vanligt med tidig pubertet, några sju åringar som börjat lukta armsvett. Men min dotter fyller snart 4år och även om vi duschar eller tvättar armhålorna varje dag så luktar hon svett efter en dags lek.

Är det nått jag behöver oroa mig för eller är det oxå "normalt"? Använda deo när de är så unga, är det ok? Jag vill inte göra någon stor grej av det men heller inte att hon luktar svett...

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Det luktar armsvett, min dotter är snart 4år..?
  • Yamit

Har kompisar som anvander deodorant till sina 7-aringar (vi har det varmt harnere).

Ar du saker pa att det ar din dotter som luktar och inte nagon dagisfroken som kramat henne och smittat av sin lukt pa hennes troja t ex.?

• Yamit

Ibland kan kroppslukt ha att gora med vad man ater, typ mycket lok eller starka kryddor, sa det kan kanske vara nagot sant?
    Om hon maste anvanda deodorant sa valj en mild sort. Finns t ex. genomskinliga deo-stenar som man blotar (har last om det i no-poo traden om jag inte har helt fel for mig) och andra naturprodukter, sa att det inte blir for starkt (kemiskt) for henne.

• vittra

Tycker du först och främst ska kolla upp det med bvc eftersom det inte är normalt att komma i pubertet så tidigt, det är inte ens särskilt normalt med pubertet redan i 7-årsåldern utan det kan tyda på hormonella störningar som man tom kan behöva få behandling för ibland.

Jag tycker det blir farligt när man börjar tro att det är normalt att 4-åringar kommer i puberteten...

• hanna wessly

Tack för svar. Jag ska ringa Bvc på en gång och höra med dem. Jo det är dottern det luktar från, ingen annan tyvärr..

• 2mom

Har läst om något som jag tror hette "brudsvett" eller liknande. Det gör att små barn kan lukta lika mycket svett som vuxna och det har inget att göra med puberteten. Minns tyvärr inte var jag läste det...

Svar på tråden Det luktar armsvett, min dotter är snart 4år..?