• Gee

Dagis i täby

Efter sommaren flyttar vi till Täby och Ella gård. Allt känns jättebra men nu letar vi dagis till vår två-åring. Finns det någon vänlig själ som kan tipsa om dagis ni varit nöjda med eller hört bra om? Finns det dessutom något med en ordentlig gård att springa på? Är supertacksam för alla tips från er.

Trevlig helg! :)

• Svar på tråden Dagis i täby
  • Lindreas

Alla förskolor i Täby är ju privata och det är Täbypedagogerna som driver dem. Jag har inte exakt koll på vilka som finns, men ett tips är ju att åka dit och hälsa på, om ni inte bor för långt borta nu. :)

• Gee

Snabbt svar, tack :) Jo vi har planerat att besöka de som finns i området men det är så himla bra att få några tips. Vi bor i stan nu och det är bråttom att få in den där kölappen innan semesterstängningarna tycks det.

• Kajee
    Lindreas skrev 2010-06-18 22:46:44 följande:
    Alla förskolor i Täby är ju privata och det är Täbypedagogerna som driver dem. Jag har inte exakt koll på vilka som finns, men ett tips är ju att åka dit och hälsa på, om ni inte bor för långt borta nu. :)
    Nej det är dom inte alls. Det finns en kommunal förskola och den ligger i Östra Vallabrink. (Tillhör Erikslundsskolan.)
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Lindreas

Ella park har jag hört mycket gott om, och likaså Vallpojken. Jag jobbar själv i Danderyd, och det ligger ju liksom granne. ;)

• Lindreas
    Kajee skrev 2010-06-18 23:04:40 följande:
    Nej det är dom inte alls. Det finns en kommunal förskola och den ligger i Östra Vallabrink. (Tillhör Erikslundsskolan.)
    Oj, förlåt! Tack för uppdateringen!
  • Kajee
    Lindreas skrev 2010-06-18 23:09:39 följande:
    Oj, förlåt! Tack för uppdateringen!
    Så lite så.
    Kommunen vill gärna bli av med den, men de måste tillhandahålla möjligheten till kommunal barnomsorg. Ett litet bekymmer för det superblåa kommunen.
  • Lindreas
    Kajee skrev 2010-06-18 23:13:03 följande:
    Så lite så.
    Kommunen vill gärna bli av med den, men de måste tillhandahålla möjligheten till kommunal barnomsorg. Ett litet bekymmer för det superblåa kommunen.
    Ja, herregud... Men det pratas inte mycket om den!
  • Kajee
    Lindreas skrev 2010-06-18 23:15:54 följande:
    Ja, herregud... Men det pratas inte mycket om den!
    Precis.
    På samma sätt som man flaggar vilt för friskolorna i Täby istället för de kommunala. Förr stod tom friskolorna före de kommunla på kommunens hemsida. Men nu har dom gjort om den.
  • Gee

Vallpojken, tack då ska jag söka lite på den :)

• Rapunzella

Sen bör tilläggas att alla förskolor i Täby drivs inte av Täbypedagogerna, men du hittar mer på kommunens hemsida.

Här (www.taby.se/sv/Barn-och-utbildning/Barn1-5/Kvalitet/) kan du läsa kommunens utvärderingar, och enkäter som föräldrarna fyller i en gång om året.

Värt att tänka på är dock att kommunen har dragit ner på barnpengen, och bekvämt nog så ställde man inga frågor alls i enkäten om hur föräldrarna tycker att kommunen sköter sig... Så om man som förälder är missnöjd med att förskolan får för lite pengar av kommunen för att kunna driva den verksamhet de önskar, så ser det i enkäten ut som att man är missnöjd med själva förskolan.

• Kajee
    Rapunzella skrev 2010-06-18 23:22:39 följande:
    Sen bör tilläggas att alla förskolor i Täby drivs inte av Täbypedagogerna, men du hittar mer på kommunens hemsida.

Här (www.taby.se/sv/Barn-och-utbildning/Barn1-5/Kv.../) kan du läsa kommunens utvärderingar, och enkäter som föräldrarna fyller i en gång om året.

Värt att tänka på är dock att kommunen har dragit ner på barnpengen, och bekvämt nog så ställde man inga frågor alls i enkäten om hur föräldrarna tycker att kommunen sköter sig... Så om man som förälder är missnöjd med att förskolan får för lite pengar av kommunen för att kunna driva den verksamhet de önskar, så ser det i enkäten ut som att man är missnöjd med själva förskolan.
    Varje år går Täby ut med en enkät om vad föräldrarna tycker. Varje år så göms resultaten om kommunens barn-politik undan. Trist.
  • Gee

Aah, superbra länk. Nu vet jag lite mer.

Svar på tråden Dagis i täby