Vad är det för skillnad att kastrera och sterilisera en honkatt?
Bara en fråga.
Har kastrerat mina andra två donnor, och den tredje ska kastreras. Men är lite nyfiken på vad det egentligen är för skillnad?
Tack för svar!
Bara en fråga.
Har kastrerat mina andra två donnor, och den tredje ska kastreras. Men är lite nyfiken på vad det egentligen är för skillnad?
Tack för svar!
När man kastrerar tar man bort både äggstockar och livmoder, alltså hela hormonspelet, sterilisering knipsar man bara äggledarna, men dom har kvar hela hormonspelet med löp mm.
Sterilisering sker i stort sett aldrig vad jag vet, är mest en felsägning.
Jag tror att många, iallafall förut (?), trodde att sterilisering gällde honor/tikar och kastrering hanar. Men så är det inte
En kastrering innebär att djurets könskörtlar tas bort. Det är de körtlar som producerar könshormon, dvs testiklarna hos hanar och äggstockarna hos tikar. Djuret slutar då producera könshormon. För tikarna innebär det t ex att de slutar löpa. Man kan också förvänta sig att djurets beteende till viss del påverkas. Dvs de beteenden som är förknippade med könshormonerna.
Vid en kastrering av honor brukar man ofta även ta bort livmodern för att minska risken för att hon ska drabbas av livmoderinflammation och då behöva öppnas igen.
Vid en sterilisering får könskörtlarna vara kvar och istället klipper eller snörar man av sädesledarna respektive äggledarna. Djuret fortsätter då producera könshormon och ingen beteendeförändring ses hos djuret.
Kastrering är en slags sterilisering. Att sterilisera innebär att man gör djuret infertilt, sedan kan man göra det på många sätt. Kastrering betyder dock per definition att man opererar bort könskörtlarna dvs. testiklar respektive äggstockar. Man brukar dock även ta bort livmodern.
Tidigare brukade man nöja sig med att knyta av eller skära av äggledarna på honkatter, men man har sedan insett att det hälsomässigt är en stor fördel att kastrera även honor.
Kastrering är en slags sterilisering. Att sterilisera innebär att man gör djuret infertilt, sedan kan man göra det på många sätt. Kastrering betyder dock per definition att man opererar bort könskörtlarna dvs. testiklar respektive äggstockar. Man brukar dock även ta bort livmodern.
Tidigare brukade man nöja sig med att knyta av eller skära av äggledarna på honkatter, men man har sedan insett att det hälsomässigt är en stor fördel att kastrera även honor.