• Ella81

Ni som har sammandragningar runt vecka 23-25, hur ofta och mycket har ni ?

Hej,

Är i vecka 24 och har haft en del sammandragningar sen runt vecka 17 (cirka 5-10 per dag)
    De gör dock inte ont utan stramar mest och magen blir hârd.

Igâr kväll började de komma allt oftare och de har fortsatt nu pâ morgonen. Har lagt mig att vila i en timme, och dâ har jag inte haft nâgra fler. (Första timmen i morse hade jag ca 5 stycken, men nu har det slutat)

Blir ändâ orolig och undrar om jag ska âka in ?

är första barnet sâ det är svârt att veta vad som är normalt. Har sagt till min bm att jag har runt 5-10 per dag, men hon sa inget om att det var farligt.

Ni som har sammandragningar runt samma vecka, hur mycket och ofta har ni ?

• Svar på tråden Ni som har sammandragningar runt vecka 23-25, hur ofta och mycket har ni ?
  • Waersta

Jag hade mycket sammandragningar tidigt och så länge de inte gör ont så är det ingen fara, livmodern och kroppen övar inför den kommande förlossningen. Inget konstigt alltså.

• Miang

Du behöver inte oroa dig. Så länge sammandragningarna inte gör ont eller är regelbundna är allt helt normalt. Och även om de vore det behöver det inte betyda något men då kan man gott ringa sin bm eller förlossningen (bättre att vara på den säkra sidan). Att sammandragningarna försvinner när du vilar är ett bra tecken.

5-10 per dag är inte jättemycket. Jag har ungefär så många och det var samma sak i min första graviditet.

• Sofie

Jag är i vecka 21 och har som du, sammadragningar titt som tätt hela dagen. Mest när jag går. Blev orolig och frågade min läkare som sa att sålänge dom inte håller i sig i mer än 30 min åt gången skulle det inte vara nån fara... Men det är ganska obehagligt tycker jag!

• Izela

jag har sd till o från under hela dagen.. spelar ingen roll om jag vilar eller inte. läkaren har kollat om dom påverkar men än sålänge e det lugnt, har haft sen vecka 20 typ o e nu i vecka 27. dom gör ju inte så ont så det e ju lugnt.. men dottern fick jag starka sd som gjorde ont i vecka 34, kom var femte minut o då åkte jag in o förlossningnén stoppades o jag blev inlagd.. så man känner om de inte e som dt ska..

• Lillsnufflan

Du behöver inte vara orolig. Jag är i v. 25 och jag har hela tiden och det hade jag med mitt första barn också. Det är bra att magen förbereder sig för förlossningen...

• MrsHelgesson

Jag går in i vecka 17 imorgon. Borde jag då som har smärtsamma sammandragningar vara orolig? Jag kontaktade sjukvårdsrådgivningen igår efter att ha haft akuta smärtor i ca 10 minuter och sd. Men de sa att jag skulle vila och ta ett varmt bad om jag kunde. Om smärtan skulle återkomma och/eller jag fick blödningar så skulle jag åka till akuten. Jag behövde aldrig åka in eftersom smärtan gick över till slut. Men jag hade lite ont till och från under dagen. Imorse kände jag den där akuta smärtan igen men hade inga sd.

• Tildas52

har man mycket sammandragningar så kan det vara för att man stressar och kanske ska dra ner på tempot lite annars är det inte faligt

• MrsHelgesson

Haha.. stress är min värsta fiende. Men jag är arbetslös så det blir ingen stress för mig. Jag fick denna akuta smärta och sd efter att jag hade sovit en stund på soffan i vardagsrummet.

• Ella81

Tack för alla svar !

Jag försökte vila hela dagen igâr, men sd släppte inte. Vissa timmar kom de med ett par minuters mellanrum, ca 5-6 pâ raken. Räknade inte hur mânga jag hade igâr, men antar att det var fler än 30.

Det fortsatte i morse, sâ jag beslöt mig för att âka in, mest för att lugna mig själv. Tänkte att jag kanske hade ui eller nât. Men de kunde inte hitta nâgot, allt sâg bra ut, livmodertappen var inte pâverkad.

Sâ det är bara att vila Känns bra att veta att allt är okej, även om jag skulle vilja veta varför jag har sâ mycket sd. De sa bara att sâ länge det inte gör ont och man inte blöder sâ är det helt normalt. Dock tyckte hon inte att man skulle ha fler än 10 per dag !!

Hoppas det lugnar ner sig sâ att jag kan âka pâ semester som planerat

Svar på tråden Ni som har sammandragningar runt vecka 23-25, hur ofta och mycket har ni ?