• Norea

Hur göra med klämd nagel som lossnar?

MIn pojke är 1,5 år och klämde fingret för ett par veckor sedan. Nageln skiftade först i blått men sen försvann den och det såg normalt ut. Nu har jag märkt att han ser väldigt skitig ut under nageln när han lekt ute. Passade på när han sov att kolla fingret eftersom han inte vill att jag rör det annars. Då såg jag att nageln går att kika in under. Den är inte helt löst men det är som luft in under nageln. Där kommer det så klart in skit. och det går inte att rengöra så långt in. TÄnkte innan sätta plåster men vet att han skulle slita av det och bli skitförbannad. Nu vet jag inte om det är rätt att sätta på när det är skitigt.
    jag tänker att när den är så lös kanske det finns risk att han fastnar i nåt och sliter av den. någon som har ett råd att ge??

• Svar på tråden Hur göra med klämd nagel som lossnar?
  • Flickan och kråkan

Jag har väl egentligen inget jättebra råd att ge förutom att det inte är något öppet sår eller liknande där nageln har lossnat (appropå det där med smuts)......det är bara hud som var som helst annars. Har haft väldigt många naglar som lossnat helt och halvt (spelat fotboll). Jag hade nog försökt tejpa fast den på något vis så att den inte slets upp......men det beror ju på hur lös den är.....och om han accepterar det eller inte

Hur mycket är det som är löst? Är det inte så mycket och inte in till roten så kommer han nog inte att tappa den utan bara växa vidare....fingernaglar växer ju hyffsat fort. Är det mer kommer han nog att tappa den.

• ElinC

Min son gjorde illa sin stortånagel för ett par månader sen. Den blev halvsvart men lossnade inte helt. Det satt torkat blod under som var svårt att få bort. Men jag lät den sitta. Hade plåster på i början, och klippte av den eftersom den släpte mer och mer. Tillslut ramlade den av.

• Norea

jag badade honom idag så han blev ren. efteråt märkte jag att nageln är loss hela vägen ner till roten där den sitter fast. så jag tejpade den. annars lär han väl fastna nån stans och riva av den och det lär väl göra ont. hur lång tid brukar det ta innan den trillar av så man kan ta av tejpen? han var jättearg över tejpen så klart..

Svar på tråden Hur göra med klämd nagel som lossnar?