• MiloLK

Får man hoppa hopprep när man är gravid?

Hej!
    Jag undrar om någon vet om man får hoppa hopprep när man är gravid??
    Jag är nu i vecka 16 och tycker det är ett roligt träningsredskap.

• Svar på tråden Får man hoppa hopprep när man är gravid?
  • Johans Pillerill

Det får man så länge man kan :P Kroppen säger själv ifrån när det är olämpligt, precis som i all annan träning...

• MiloLK

okej. så det är ingen risk att man "hoppar ut" barnet då????

• Johans Pillerill
    MiloLK skrev 2010-06-19 19:20:00 följande:
    okej. så det är ingen risk att man "hoppar ut" barnet då????
    Haha, nej det vore nog unikt om du lyckas med det... De ligger så skyddade där inne... Du behöver ju inte tok-hoppa... Känn efter vad din kropp klarar av. Kring vecka 16 var jag fullaktiv... Nu känns det som om ungen ska trilla ut om jag går för fort i en trappa - Man känner verkligen när kroppen säger ifrån.
  • SailorGirl

Bebben sitter säkert. Den måste ju klara av att vi är ute på jakt och dylikt, så att vi får mat i magen och den kan växa (även om livet nu ser annorlunda ut än när människan var färdigdesignad)  Däremot kan det kännas obehagligt att hoppa för att hela livmodern studsar runt som en boll. Har man otur känns det som att den dunsar upp och ner på blåsan och då blir man kissnödig

• Rollindynamite

hm ne jag har läst att man inte ska hoppa..
    Olämpliga motionsformer för gravida

Träning med hård fysisk kontakt, motion som gör att du kommer upp i mycket hög puls eller träning som anstränger bäckenbotten hårt är inte lämplig för gravida. Sporter där du måste hoppa eller göra tvära vändningar är också olämpliga.

• Rollindynamite
    Rollindynamite skrev 2010-06-20 18:17:45 följande:
    hm ne jag har läst att man inte ska hoppa..
    Olämpliga motionsformer för gravida

Träning med hård fysisk kontakt, motion som gör att du kommer upp i mycket hög puls eller träning som anstränger bäckenbotten hårt är inte lämplig för gravida. Sporter där du måste hoppa eller göra tvära vändningar är också olämpliga.

www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_gravid/haelsa_och_livsstil/kom_i_form_under_graviditeten/
  • SailorGirl

Förr fanns en rekommendation från amerikanska FDA om att man inte skulle gå upp över 75% av maxpuls. Den är borttagen nu. Man rekommenderar däremot att man ska vara varsam och lyssna på kroppen. Känns det obehagligt/gör ont, under eller efter träning, så får man tänka om. Att ta ut sig är inte farligt dock. Sen går det ju lättare allt eftersom att göra det under graviditeten

Svar på tråden Får man hoppa hopprep när man är gravid?