• Bebisfixerad

Magnetröntgen!! Någon som gjort detta?

hej.
    börjar nu bli lite smått nervös..
    på måndag ska jag på magnetröntgen av hjärnan med kontrast....
    Någon som gjort detta? Hur går det till?
    har fruktansvärd cellskräck å börjar bli så hemskt nervös..
    snälla ngn som kan berätta? 

• Svar på tråden Magnetröntgen!! Någon som gjort detta?
  • Bebisfixerad

tack så jätte mkt =)
    jag fick papper hem med lite info men inte speciellt mkt samt några frågor på ett papper men inget om trånga utrymmen eller hum kanske missa de =/

vad är kontrastvätska för ngt? 

• Waldo

Jag har gjort flertalet magnetröntgen och det är väldigt odramatiskt och totalt ofarligt.

Helt lugnt och stilla ligger du på en hård smal brits, medans röntgen gör sitt jobb.
    Britsen är det mest obehagliga med hela upplevelsen och då förstår du hur ofarligt det är.
    Bilden i länken ovanför är en MRT jag inte känner igen, jag har röntgats av modernare versioner som inte såg ut som tvättmaskiner
    Jag kände mig absolut inte kalustrofobisk men minns att jag blev tillfrågad om detta och att man kunde få lugnande

• Bebisfixerad
    Waldo skrev 2010-06-20 01:26:38 följande:
    Jag har gjort flertalet magnetröntgen och det är väldigt odramatiskt och totalt ofarligt.

Helt lugnt och stilla ligger du på en hård smal brits, medans röntgen gör sitt jobb.
    Britsen är det mest obehagliga med hela upplevelsen och då förstår du hur ofarligt det är.
    Bilden i länken ovanför är en MRT jag inte känner igen, jag har röntgats av modernare versioner som inte såg ut som tvättmaskiner
    Jag kände mig absolut inte kalustrofobisk men minns att jag blev tillfrågad om detta och att man kunde få lugnande
    okej vad skönt. men vad är kontrastvätska?
    jag har hemsk klaustrofobi kan knappt gå på offentliga toaletter utan att få panik vilket är väldigt jobbigt.
    så mig får dom nog ge lugnande =p 
  • Lindreas

Jag har gjort det flera gånger, just hjärnan med kontrastvätska. Det enda jag tyckte var lite obehagligt var ljudet, det lät som sjutton ibland, men jag fick öronproppar. :) Som säkerhetsgrej fick jag en liten blåsa i handen som jag skulle trycka på om jag behövde komma ut, men det behövdes aldrig.

Ring direkt på måndag morgon (om du inte ska dit på morgonen förstås) och berätta att du är klaustrofobisk så kan de förbereda med lugnande och sådär. Det kommer gå fint! :)

• Waldo

Kontrastvätskan är det som ex sprutas in i kärlen och som lyser upp vid röntgen , därav kontrast, så att läkaren kan se hur det ser ut.
    I ditt fall vill man se hur det ser ut inne i din hjärna och för att få en tydlig bild använder man sig av vätskan

• Bebisfixerad
    Lindreas skrev 2010-06-20 01:30:17 följande:
    Jag har gjort det flera gånger, just hjärnan med kontrastvätska. Det enda jag tyckte var lite obehagligt var ljudet, det lät som sjutton ibland, men jag fick öronproppar. :) Som säkerhetsgrej fick jag en liten blåsa i handen som jag skulle trycka på om jag behövde komma ut, men det behövdes aldrig.

Ring direkt på måndag morgon (om du inte ska dit på morgonen förstås) och berätta att du är klaustrofobisk så kan de förbereda med lugnande och sådär. Det kommer gå fint! :)
    gud vad skönt =) men vad är kontrasten för ngt? =p
    ska vara där kl.13 så ja ringer på en gång när ja vaknat då på måndag =)
    hur låter de när man ligger där? 
  • Bebisfixerad
    Waldo skrev 2010-06-20 01:32:43 följande:

Kontrastvätskan är det som ex sprutas in i kärlen och som lyser upp vid röntgen , därav kontrast, så att läkaren kan se hur det ser ut.
    I ditt fall vill man se hur det ser ut inne i din hjärna och för att få en tydlig bild använder man sig av vätskan

okej va härligt =)
    längtar bara till det är över å jag har träffat neurologen 1v efter.. hoppas bara de inte visar ngt negativt =/ 
  • Lindreas
    Bebisfixerad skrev 2010-06-20 01:33:19 följande:
    gud vad skönt =) men vad är kontrasten för ngt? =p
    ska vara där kl.13 så ja ringer på en gång när ja vaknat då på måndag =)
    hur låter de när man ligger där? 
    Waldo har skrivit vad kontrasten är, och den får man i en nål i armvecket efter en stund. Det dunkade liksom, jag tyckte det lät som en båtmotor, en såndär gammal som dunkar, du vet?

Ja, ring när du vaknar och förvarna, det brukar uppskattas! :)
  • Waldo

Jag minns också att jag har frysit varje gång och något gång har jag somnat.

Men som sagt det mest obehagliga är den trånga britsen och den svala rummet.
    Ingen hotellstandard alltså, men jag lyckades somna iallfall!

Svar på tråden Magnetröntgen!! Någon som gjort detta?