Privat insemination och faderskap
Hej!
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig. En vän till mig och min man vill gärna ha barn och kommer av medicinska skäl inte att kunna få det i framtiden. Danmark är i detta fall inte ett alternativ av skäl som jag inte vill gå in på (därför att jag inte vill att någon som känner vederbörande ska kunna identifiera vår vän). Vännen är singel och i Sverige insemineras som bekant inte ensamstående.
Min man skulle gärna ställa upp med sperma för en privat heminsemination men vi får ju då problem med faderskapet. Jag och min man har barn ihop och vi vill ju inte att jag till exempel ska behöva sälja huset och lösa ut ett särkullsbarn om han, ve och fasa, skulle gå bort t.ex. Hade vår vän haft en partner hade det ju inte varit ett problem eftersom denne då hade kunnat adoptera barnet. Ingen inblandad vill heller ljuga om barnets tillkomst. Vi umgås ju flitigt allihop och det skulle framför allt kännas fel och ohederligt att ljuga för barnet. Vi vill att han eller hon ska veta vem som är biologisk far (eftersom vi vet det, det hade varit helt OK för vår vän att insemineras av okänd donator på en klinik).
Finns det alls något sätt att lösa dilemmat? Jag vet att det generellt inte går att "avsäga sig faderskap" i Sverige (och antagligen av mycket goda skäl). Men finns det inget ärligt sätt att komma runt problemet? Måste det vara en partner till vår vän som närståendeadopterar t.ex.? Man kan inte lösa det genom att någon annan adopterar barnet, en släkting till modern eller så?