ElinC skrev 2010-06-20 21:14:03 följande:
Det är nog bara en sak som jag gått emot från min egen uppfostran som jag kan komma på. Och det är att mitt barn inte ska behöva äta upp det som ligger på tallriken. De ska smaka, men tycker de inte om, behöver de inte äta upp. Något som jag var tvungen att göra.
Jag är också inne på det. Jag är själv väldigt kräsen med maten men sambon äter det mesta som väl är. Men jag blev aldrig tvingad att smaka heller... Hade kanske varit nyttig om jag blev det. Så smakar gör man och tycker man inte om det EFTER man smakat, då vet man iaf vad man tackar nej till.
Sen sa alltid min mormor: Ta hellre två gånger än lämna mat kvar på tallriken". Och det tycker jag låter bra. Känns så onödigt att lava upp hur mkt som helst bara för att... Bättre att då ta mindre portioner men kanske 2 eller 3 gånger. Så det tyckte jag verkade vettigt.
Nu sa hon ju säkert så eftersom hon växte upp på 20-talet + att de var 9 syskon så det var ju säkert lite knalt med maten. Men ändå, varför slösa i onödan?
Och så länge jag lägger upp mat till mitt barn känner jag inte att jag kan kräva att allt ska ätas upp, däremot kan man ju avgöra lite om de verkligen ätit för lite och om de vill gå ifrån för att nåt annat lockar med osv.