• Eddam

Extraspänne till bilbarnstolen? Sonen kryper ur bältet...

Jag har för ett tag sen sett som ett extraspänne man sätter fast i bältet på bilbarnstolen som sitter lite högre upp än det vanliga  spännet, ungefär vid bröstbenet. Detta ska förhindra att barnen kan krypa ut ur bältet. Någon som vet vad jag menar???

Jag kan inte hitta spänne så jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig??

• Svar på tråden Extraspänne till bilbarnstolen? Sonen kryper ur bältet...
  • Nifelheim

Spännet är gjort av akta graco tror jag. Såg det härom dagen i Barnens hus sortiment av säkerhetsprodukter. Dvs på samma ställe som de har lådspärrar osv.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • lokisse

fast om barnet kan krypa ur bältet sa har du stolen felinstäld om jag har förstat saken rätt. banden ska börja lite under barnets axel och sedan dras at ganska hart sa att man inte kan pula sig igenom.

Difficile est saturam non scribere
  • Eddam
    lokisse skrev 2010-06-20 17:17:26 följande:
    fast om barnet kan krypa ur bältet sa har du stolen felinstäld om jag har förstat saken rätt. banden ska börja lite under barnets axel och sedan dras at ganska hart sa att man inte kan pula sig igenom.
    Men hur felinställt kan det vara? Bältet sitter perfekt i höjd och det går inte att dra åt hårdare utan att han får ont. Vi drar redan åt det så hårt det går.
  • Eddam
    Nifelheim skrev 2010-06-20 17:15:02 följande:
    Spännet är gjort av akta graco tror jag. Såg det härom dagen i Barnens hus sortiment av säkerhetsprodukter. Dvs på samma ställe som de har lådspärrar osv.
    Jasså  det fanns i affärn? Då ska jag åka och kolla!
  • Eddam
    LuMa skrev 2010-06-20 18:50:48 följande:
    Man får aldrig tillföra något extra band eller spänne att spänna fast barnet med för då kan man sätta bilbarnstolens skyddande egenskaper helt ur spel och det kan också skada barnet vid en eventuell olycka.

www.ntf.se/konsument/fraga1117.asp?katid=1
    Men vad skumt! Bilstolstillverkarna säljer ju tillomed dessa "extraspännen" från deras egna märken..

Det står att man ska underhålla barnet hela tiden men hur lätt är det när man kör själv och barnet sitter i baksätet? Vad är mest farligt?
  • Mummy

Tänk på att vid ev olycka kan det ta längre tid att få ut barnet, tex vid en krock med brand

• Eddam
    Mummy skrev 2010-06-20 19:31:38 följande:
    Tänk på att vid ev olycka kan det ta längre tid att få ut barnet, tex vid en krock med brand
    Jo det  är ju sant! Men ärligt så känns det lika farligt att han inte sitter fast när jag kör.. Känns som pest eller kolera..
Svar på tråden Extraspänne till bilbarnstolen? Sonen kryper ur bältet...