• knixan

Publisera en bok?

Jag håller på att skriva en bok.

Problemet är att jag stavar dåligt, Office Word är ett stort hjälpmedel! Men när jag skrivit klart boken så vill jag ha hjälp av ett proffs (svenskalärare?) innan jag väljer att skicka in boken! Vart kan man vända sig efter sådan hjälp? Något tips?

Och om jag nu ska publisera den. Hur går man till väga då?

• Svar på tråden Publisera en bok?
  • Selfish Geene
    knixan skrev 2010-06-20 17:14:37 följande:

Jag håller på att skriva en bok.

Problemet är att jag stavar dåligt, Office Word är ett stort hjälpmedel! Men när jag skrivit klart boken så vill jag ha hjälp av ett proffs (svenskalärare?) innan jag väljer att skicka in boken! Vart kan man vända sig efter sådan hjälp? Något tips?

Och om jag nu ska publisera den. Hur går man till väga då?

Jag tro inte att det är ett stort problem, alla manuskript korrekturläses innan publicering. Om du bara kan skriva så att det framgår vad du menar så sköter korr-läsaren rättstavningen
  • knixan
    Selfish Geene skrev 2010-06-20 17:29:51 följande:
    Jag tro inte att det är ett stort problem, alla manuskript korrekturläses innan publicering. Om du bara kan skriva så att det framgår vad du menar så sköter korr-läsaren rättstavningen
    Okej vad bra!

Någon som har idéer eller vet någon angående publicering?

• Selfish Geene
    knixan skrev 2010-06-20 17:33:14 följande:
    Okej vad bra!

du måste skicka den till olika bokförlag (om du inte vill publicera den själv förståss) har inga konkreta förslag tyvärr, någon annan här kanske vet om något bra förlag (det beror förståss en del på vilken typ av bok det handlar om)
  • knixan
    HelleGbg skrev 2010-06-20 17:33:44 följande:
    hur skriver man en bok egentligen???
    Jaaa! HAHA har adlrig gjort det förut så vi får se OM det blri en bok?! En novell jag fick bra betyg på i gymnasiet tänkte jag gör om till en bok! Så vi får se hur det blir!

Men jag vet att en del gör tankemallar! Jag gör som jag själv tycker!
  • Zelmilainen
    knixan skrev 2010-06-20 17:33:14 följande:
    Okej vad bra!

beror väl en hel del på med vad det är för typ av bok det handlar om. men det lättaste är nog att googla på nåt vis och att kanske inte vända sig till de stora företagen...
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • jaghopparhögt
    HelleGbg skrev 2010-06-20 17:33:44 följande:
    hur skriver man en bok egentligen???
    Hur menar du? Man skriver på samma sätt som man skriver allt annat.
  • knixan
    Selfish Geene skrev 2010-06-20 17:36:19 följande:
    du måste skicka den till olika bokförlag (om du inte vill publicera den själv förståss) har inga konkreta förslag tyvärr, någon annan här kanske vet om något bra förlag (det beror förståss en del på vilken typ av bok det handlar om)
    skönlitteratur!
    Vad ska man säga... romantisk drama kanske man ska hålla det till...
  • HelleGbg
    jaghopparhögt skrev 2010-06-20 17:37:26 följande:
    Hur menar du? Man skriver på samma sätt som man skriver allt annat.
    njae..tänkte mer så man har en sammanhängande och återkommande berättelse.....skriver man upp stöd ord vid sidan av? hur vet man hur lång en bok ska vara??
  • Selfish Geene
    knixan skrev 2010-06-20 17:39:26 följande:
    skönlitteratur!
    Vad ska man säga... romantisk drama kanske man ska hålla det till...
    Googla " bokförlag" och försök ringa in de som verkar publicera samma typ av böcker.
  • knixan
    HelleGbg skrev 2010-06-20 17:41:31 följande:
    njae..tänkte mer så man har en sammanhängande och återkommande berättelse.....skriver man upp stöd ord vid sidan av? hur vet man hur lång en bok ska vara??

ja jag vet inte vad jag ska svara men man får väl ha en röd tråd genom boken och hur vet jag inte hur jag ska beskriva! Fråga ett proffs istället haha =D detta är ju min första bok! Men jag har ju en novell jag tidigare skrivit som jag använder och fyller i andra scener och mer beskrivande! Och fuller ut den. Hur många sidor det blir vet jag ju inte fören de är klart.

För att fylla ut boken kan man ju be någon annan läsa de när man skrivit klar! För de kanske  undrar saker som du inte tänkt på. Nu tar jag bara ett simpelt exempel Som du kanske vet att tjejen eller vem du skriver om är blond! och skriver Hon borstade sitt långa lockiga hår! MEN vad hon för färg på håret kanske den som läser undrar? Du vet det i ditt huvud men du kanske inte har fått ner det i boken... ja jag vet inte hur jag ska förklara

• jaghopparhögt
    HelleGbg skrev 2010-06-20 17:41:31 följande:
    Min sambo skriver ganska mycket skönlitteratur (eller har skrivit är mer sant) och han arbetar så att innan han skriver något så vet han början, mitten och slut i huvudet, skriver dem och sedan fyller han på och gallrar ur.
  • pluvdo
    Selfish Geene skrev 2010-06-20 17:29:51 följande:
    Är du säker på att alla böcker blir korrekturlästa? Jag läste en för någon vecka sedan som hade flera stavfel och även en och annan särskrivning. Var korrekturläsaren dålig då, eller?
  • jaghopparhögt
    pluvdo skrev 2010-06-20 17:51:18 följande:
    Är du säker på att alla böcker blir korrekturlästa? Jag läste en för någon vecka sedan som hade flera stavfel och även en och annan särskrivning. Var korrekturläsaren dålig då, eller?
    Det beror ju på vilket förlag det är, finns ju väldigt många förlag men enbart en anställd.
    Och självklart kan även den bästa missa saker.
  • Selfish Geene
    pluvdo skrev 2010-06-20 17:51:18 följande:
    jag kan inte svara på om alla skript korrekturläses (håller med om att vissa böcker skulle kunna vara korr-lästa av en hög 5-åring)
    m,en det är det normala förfarandet, ja
  • dotty

jag skulle råda dig att få den korrläst innan du skickar in den. för att ge så seriöst intryck som möjligt. skriver du fruktansvärt bra men stavar lite fel så borde det inte spela så stor roll. men jag kan tänka mig att folk som läser manus dagarna långa blir avtända av dålig stavning.

skriver du dåligt dock (alltså mycket syftningsfel, dåligt språk i allmänhet osv) så får du nog ha en extreeemt bra story för att få boken publicerad.

• knixan

Jag ska satsa på att få hjälp av någon som kan korigera innan jag skickar in den!
    Word säger ju till en hel del om man skriver/ stavar fel. Så de är ju till bra hjälp!

• jaghopparhögt

Det hjälper oerhört mycket om man korrläser boken själv sen, det är så de flesta stora författare arbetar.

• pluvdo
    knixan skrev 2010-06-20 18:17:27 följande:
    Jag ska satsa på att få hjälp av någon som kan korigera innan jag skickar in den!
    Word säger ju till en hel del om man skriver/ stavar fel. Så de är ju till bra hjälp!
    Dessvärre kan word ibland säga att ord som SKALL skrivas ihop skall särskrivas, eftersom word inte känner igen alla ord. Så exempelvis (nu vet jag inte om detta gäller för de här orden, men exempel) kan word känna igen orden barn och mat, men inte barnmat, så då tycker word att barnmat är fel, men det blir rätt (alltså, röda randen under ordet försvinner) om man separerar till barn mat. Så ja, du bör absolut få den korrekturläst eftersom word bara kan hjälpa med orden det känner igen, vilket är långt ifrån alla. :)

Men det förstod du säkert själv.
  • Mofafazza

Jag har skrivit, och skriver en artickel var månad i en lokal tidning här i roslagen,
    kul för massor av läsare uppskattar de jag skriver, och redaktionen uppskattar de jag skriver.
    håller även på att skriva en bok, men hur den sedan skall publiceras är en annan 5á.
    någon som har förslag.

Svar på tråden Publisera en bok?