• LitenJag

Behöver hjälp, vad kan arbetsgivaren göra vid en fast anställning!

Behöver hjälp då jag känner mig orolig för att berätta om graviditeten på jobbet...
    Skrev på papper för anställning i nov -09, chefen sa då "jag vet att jag inte får säga detta men jag hoppas du kan tänka dig att vänta lite med att skaffa ett barn till" Jag svarade då att vi förtillfället inte planerade ngr fler barn. Böjade sedan jobba i jan -10.
    I maj skrev vi nya papper på att min provanställning övergår i en tillsvidareanställning 1 Juli. Nu är jag gravid i v 5 och vi är jätte glada för detta, var inget vi planerade förrän precis innan det skedde. Hade tänkt att berätta på jobbet efter semestern då jag är i v 12. Till frågan, vad kan han göra? Kan han säga upp mig?

Snälla hjälp mig så jag slipper fundera!

• Svar på tråden Behöver hjälp, vad kan arbetsgivaren göra vid en fast anställning!
  • far

Du behöver inte säga ett smack, först ca. 2 mdr innan förväntant förlossning är det din skylldighet att berätta för arbetsgivaren att du kommer vara f.l. Du är väl med i facket? Om verken arbetsgivaren eller arbetstagaren har skrivit på några kollektivavtal, så finns det lagar som gäller för alla, dem får du i så fall kolla upp.

• LitenJag

far- Tack för snabbt svar! Jag är med i facket och tror att vi går under kollektivavtal (vårdföretagarna). Jag e lite trög;), men kan han säga upp mig?

• SailorGirl

Visst kan han, men inte för att du är gravid. Skulle vara t.ex. arbetsbrist isf. Men det kan facket allt om, så ring och prata med dem. Gärna med olika personer om möjligt, så du får en så bred bild som möjligt.

• LitenJag

Någon arbetsbrist har vi inte, då vi har hur mkt som helst att göra och han har flera ggr sagt att vid en omorganisering så skulle en tandsköterska få gå och inte en tandhygienist....

• far
    LitenJag skrev 2010-06-20 18:00:06 följande:
    far- Tack för snabbt svar! Jag är med i facket och tror att vi går under kollektivavtal (vårdföretagarna). Jag e lite trög;), men kan han säga upp mig?
    Det finns stikta lager om "skäl till uppsägning", och där finns absolut inte graviditet med. Om det plötsligt uppstår arbetsbrist, skall det ha' hänt betydliga förändringar, och arbetsgivaren skall varsla i god tid. 4mdr. innan uppsägning. Så håll trumpeten lite stängd, och följ lagaena, det är mitt förslag.{#emotions_dlg.flower}
  • mama84

Han kan inte säga upp dig, det utgör en av diskrimineringsfaktorerna som är olagliga enligt diskrimineringslagen, ifall han skulle säga upp dig på grund av din graviditet ska det anmälas för det finns jämförande exempel där gravida klivit ur den fajten och arbetsgivaren varit skyldig att betala riktigt feta skadestånd!

Så du ska inte vara orolig, men ifall jag vore du skulle jag v.12 gå in och ha ett enskilt samtal med chefen där du berättar att du är gravid och precis som du skriver att det inte varit planerat. Han kan inte göra nånting, men för att inte riskera att få en tråkig relation med chefen tycker jag ändå att du ska ge honom beskedet enskilt. 

• Setimba

första juli är ju om knappt 2 veckor nu vilket bör även under erat kollektiv avttal var tidsfristen som gäller att din chef skulle kunna ändra sig o inte fastanställa dig. minst 2 veckor innan måste man få besked om man blivt tillsvidare eller inte. O precis som de andra sagt så får du inte sägas upp pga graviditet oavsett vad.

Svar på tråden Behöver hjälp, vad kan arbetsgivaren göra vid en fast anställning!