• Rockkarlsson

Dämpa svullnad mot myggbett?

Min 2 åriga dotter är väldigt känslig mot myggbett. Hon svullnar upp ordentligt och vi har varit hos en läkare för att få råd. Men det vi fick var Tavegyl mot kliandet och det var det enda. Är det någon som har ett bra tips om vad man kan ha på svullnanden för att den ska lägga sig lite? Hon fick ett bett brevid näsan igår och idag är det svullet under hela ögat som om det vore en blåtira...

• Svar på tråden Dämpa svullnad mot myggbett?
  • sarsparis

Jag är själv känslig mot myggbett, jag smörjer med kortison, men det är ju inte lämpligt nära mun och ögon, finns också nån salva på apoteket som ska dämpa klåda, sveda mm lite,kommer dock inte på vad den heter. Gå till apoteket och fråga vad som kan tänkas finnas.

• Lumo

Vanlig handsprit tycker vi funkar bra mot att få myggbätten att sluta klia, eller annat anticeptiskt. Men det är ju inte heller bra nära ögonen. Lite skön fet kräm kanske kan lindra med, men verkar väl helelr inte på svullnaden.

• Peki

aloe-veragel! Finns på hälsokosten. Jag har använt det själv länge eftersom jag är känslig. Funkar jättebra men man bör sätta på det så tidigt som möjligt. MÅnga myggbett försvinner liksom, de bli inte kliande svullnader alltså, och de som ändå utvecklas blir lindrigare. Det funkar sämre på "gamla" myggbett, men kan ändå dämpa svullnad och klåda.

Man har inte roligare än man gör sig
  • Moi Je Joue

prova med lite hydrokortison. det ska inte användas nära ögonen men själva bettet var ju vid näsan.
    jag kan få riktigt enorma reaktioner, alltså 20-30cm i diameter om det är riktigt illa och det lägger sig med hydrokortison.

• astral

Vi har fått allergimedicin åt vår dotter just för att hon är väldigt känslig mot myggbett. Fungerar bra tycker jag.

Svar på tråden Dämpa svullnad mot myggbett?