• Emma83

Hermelin kanin hur funkar det ;)

Vi funderar på att köpa en hermelin kanin , vi har barn på snart 5 år och snart 2 år, dottern som blir 5 år skulle tycka att de va kul att få ha lite ansvar även om jag förstår att vi är de som kommer få den största ansvaret :) vi har sommaren på oss att bestämma oss och känna efter hur vi känner, men ju mer jag se bilder på de små så blir man smått förälskad... ett problem vi har är att vi har en katt på 16 år så jag behöver råd och tips från er som kan området =)

mvh Emma

• Svar på tråden Hermelin kanin hur funkar det ;)
  • Buster78

VI har 3 katter och en dvärgvädur, och det är inga problem, 2 av katterna sitter på hög höjd av (tror det eller ej) RÄDSLA för att kaninen är såååå nyfiken, den 3:dje katten och kanin busar ihop, katten ligger till och med i kaninburen och kaninen är helt lugn med detta.

Vad beträffar barnen så får man ju va med dom hela tiden när dom hålls med kaninen, vår son va nästan 3 när tösa fick sin kanin, och han är den som kaninen tycker bäst om, tösa va 5 när hon fick kaninen, och har i bland stort intresse för honom, och ibland mindre! dock är det jag som sköter städning, matning och vattning!

• Diremone

Jag skulle vilja avråda dig från att låta katten och kaninen umgås närmre ihop än genom burgallret, en olycka händer lätt och det kan gå väldigt fort!

Vidare skulle jag nog råda dig att skaffa en dvärgvädur iställer för en hermelin. Dvärgvädurarna är mer lugna och nästan lite sävliga, men absolut inte tråkiga! En hermelin är det ofta mycket krut i och saker händer fort och häftigt.

Hur du en gör så tycker jag absolut att du ska tecka en försäkring för kaninen! Det är inte alls dyrt (320:-/år), och det lönar sig om det händer minsta lilla!
    Båda mina kaniner har vart sjuka de senaste veckorna (typiskt med allt på en gång). Den ena kaninen har ett öga som rinner (första besöket kostade strax över 700:-, andra besöket typ 400:- och ögat är inte bra än...)
    Min andra kanins akutbesök hos veterinären kostade ca. 2500:- för undersökning och 1 röntgenplåt. Så det är väl investerade pengar om olyckan är framme.

Svar på tråden Hermelin kanin hur funkar det ;)