• Nålen

Kan boken utantill...

har en tjej på 2,5 år som vi läser väldigt mycket för. Nu har vi läst en bok som heter "Larmet Går" och som definitivt inte är speciellt enkel - lilltjejen har nu börjar "läsa" den för oss. Dvs hon kan hela texten utantill... som mor blir man såklart jättestolt!! Undrar nu om detta är vanligt så tidigt??! Ex på texten " Larmet går - man vilse i fjällen! Helikoptern surrar, svirr, svirr, svirrar - Letar, spanar, finner. Vinchen är redo. Hjälpen kommer - hjälpen på väg"

• Svar på tråden Kan boken utantill...
  • Vickan I

Hahaha den älskar vår 1½-åring också. Nu kan han ju inte dra texten såklart, men låter stolt som alla utryckningsfordon i boken innan man hinner bläddra för han vet vad som kommer .

Nästan alla barn har väl olika små färdigheter.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • spuff

Vad roligt!

Min dotter är strax två och har en bok som hon kan utantill, men den är betydligt enklare, "Alla får åka med" av Anna-Clara Tidholm. Dessutom pratar hon inte helt rent, men modern förstår såklart! Det är så spännande att se språket växa fram tycker jag. Det verkar som om barn ofta har lätt för rytmer i texten och snappar upp det.

• CMH

Min son är snart 2.5 och har också en bok som han kan utantill, med Blixten Mcqueen, man lär sig färgerna i den, låter så himla gulligt när han läser den för mig :)
    Har ingen aning om ifall det är tidigt att kunna det.. Men jag tycker det låter tidigt iaf?

Egon 080109
  • lokisse

just att lära sig utan till är en av dom första sakerna man lär sig som liten man härmar efter.

Difficile est saturam non scribere
  • tessan27

Vår dotte läste också för oss när hon var runt 2,5-3 å. Hon läste Molly Mus är på sjukhus. "Molly hoppar studsmatta, högt högt jättehögt..." Så gulligt att lyssna på. Hon är 4,5 år idag och vi läser mycket böcker här hemma gärna ganska långa. Hon läser fortfarande för oss men berättar mer efter bilderna, memorerar inte texten

Svar på tråden Kan boken utantill...