• Anonym (skraj.)

Kan manlita på en bodtrycksmätare för handleden?

Jag har haft blodtrycksmedicin under några år,dethar funkat bra,har mätt ca1ggr/ v. Med min mätare som är av bra kvallitet. Senaste veckorna har jag börjat känna likssom ett tryck som stiger hårt upp i huvudet när jag reser mig snabbt, och det känns riktigt obehagligt. Det dunkar och håller på, men försvinner så snart jag sätter mig igen. Det händer bara om jag inte har varit igång på en bra stund, inte om jag jobbar eller så. Blodtrycket stiger dock inte enligt mätaren, men kan man verkligen lita på en sådan?

Det är trycket som jag känner i skallen som gör mig lite skraj. (Har beställd tid, men får vänta 2 veckor.)

Känner någon igen sig?

• Svar på tråden Kan manlita på en bodtrycksmätare för handleden?
  • Maria222

Nej man kan inte lita helt på en elektrisk blodtrycksmätare, de manuella är de mest tillförlitliga och exakta.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Anonym (ssk)

Låter precis som att du har lite lågt tryck. Då blir det en liten "rusch" när man stiger upp. Har alltid haft lågt tryck och blir alltid så för mig. Ibland blir jag även lite yr och det svartnar lite för ögonen. Bara att ta det lugnt och inte kliva upp så snabbt... Tycker inte att du ska oroa dig, bättre att ha lågt tryck än högt!
    Blodtrycksmätare för hemmabruk går inte att lita på.

• Anonym (skraj.)

Det låter ju bra, trodde jag skulle få en "propp" när som hälst, men då är det ju konstigt att min doktor inte har föreslagit ändring av, eller uppehåll med medicinen?
    Jag trodde det var tvärtom, att trycket steg med rakettfat upp i skallen, ja där seer man. Tack för svar.

• Anonym (ssk)

Som sagt, hellre lågt än högt. Vilka värden får du när du tar blodtrycket hemma då?

Anonym (skraj.) skrev 2010-06-21 08:30:43 följande:
    Det låter ju bra, trodde jag skulle få en "propp" när som hälst, men då är det ju konstigt att min doktor inte har föreslagit ändring av, eller uppehåll med medicinen?
    Jag trodde det var tvärtom, att trycket steg med rakettfat upp i skallen, ja där seer man. Tack för svar.
  • Anonym (skraj.)

Ja, nu sista dagarna har det ju varit lägre än det brukar, men då har jag tagit dirrekt efter den där tryckkänslan i skallen, då har det legat i snitt på 110/ 60.

Annars är snittet ca 130/ 80- 85, vilket ju i sig inte är speciellt lågt?

• Anonym

Min pappa som är 55 år har precis haft en hjärtinfarkt och när han skrevs ut rekommenderade överläkaren på kardiologen honom att investera i en elektrisk blodtrycksmätare för att kunna ha koll hemma.

Något säger mig att han har vetenskapliga bevis för att uttrycka sig så och mig veterligen har den mätaren stämt med de mätningarna sjukvården har gjort på min pappa...

• Anonym (skraj.)
    Anonym skrev 2010-06-21 09:04:39 följande:
    Min pappa som är 55 år har precis haft en hjärtinfarkt och när han skrevs ut rekommenderade överläkaren på kardiologen honom att investera i en elektrisk blodtrycksmätare för att kunna ha koll hemma.

Något säger mig att han har vetenskapliga bevis för att uttrycka sig så och mig veterligen har den mätaren stämt med de mätningarna sjukvården har gjort på min pappa...
    Oj, beklager verkligen din pappa! Hoppas han får all hjälp han behöver nu!

Men får jag lov att ställa en fråga? Har du nån aning om att din pappa vid vissa tillfällen har nämmt att han har kännt att blodet likssom RUSAT upp i hjärnan, när han rest sig? Jag har fått för mig att vid blodtrycksfall, då skall det i stället kännas som att blodet ruser NERÅT?? Ja, jag har ju litat på min mätare, men det finns så många synpunkter.
  • Anonym

Tack, han kommer bli fullt återställd och infarkten kom som en total överraskning. Han är en duktig motionärslöpare, äter bra etc men har haft problem med blodtrycket.

Jag vet inte hur han har upplevt det, dock vet jag att han stundom blir väldigt röd i ansiktet, precis som blodet rusar upp dit om du förstår vad jag menar och sedan försvinner det.
    Kanske är det samma känsla?

Det är klart att det finns alltid tyckande och tänkande men man får väl se mätaren som någon form av indikator...

• Anonym (been there)

En sådan handledsmätare används på Södersjukhusets akut - så den må väl duga!

Jag medicinerar för högt blodtryck och kan ibland få väldigt blodtrycksfall efter maten, efter motion etc. Dt är nog det du råkar ut för .... lita du på din mätare!

• Anonym (skraj.)

Tack för alla svaren! Det är jätte gulligt att ni ger er lite tid. Vet jag är nojig, men när jag har frågat min doktor, verkar hon inte speciellt intresserat......

Svar på tråden Kan manlita på en bodtrycksmätare för handleden?