• Mrs Cykel

Utflyktsmål i Västmanland eller Uppland som passar 2-åring?

Jag ska börja planera vår semesterledighet och undrar om någon kan tipsa om dagsutflykter man kan göra i Västmanland eller Uppland? Vi har en 2-åring och en nyfödd,  så det bör passa de åldrarna. Ja, den nyfödda lär ju inte bry sig, men 2-åringen vill ju göra något kul!

Det kan vara allt möjligt; från ställen där man kan klappa djur till fina badplatser, lekplatser eller vadsomhelst.

Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Utflyktsmål i Västmanland eller Uppland som passar 2-åring?
  • zika

Vallby Friluftsmuseum i Västerås. Titta på djur och leka
    Finns en stor lekpark i Surahammar vid centrum. Kallad midgårdsparken. Vet dock inte hur den är för 2åringar. Tänkte ta med mig mina barn dit nån dag
    Bada på Skantzöbadet i Hallstahammar. 3 bassänger, vattenrutschbana och massor av grönytor att springa på. 25 kr per vuxen. Barnen går in gratis
    Kolla på båtar som slussar i Strömsholms kanal. Finns slussar intill skantzöbadet och det går att hyra flytvästar där. 20 kr
    Finns ett minizoo vid Åsby i Hallstahammar också. Klappa kaniner bla

Kommer säkert på mer senare. Det märks väl att jag bor i Hallstahammar?!

Vi brukar ta med barnen till Strömsholm. Fika lite och titta på alla hästar. Ett tips är att fika eller köpa glass på Markan. Där är det garanterat att se hästar. Det går bra att gå in i stallarna också om man vill. Det gör vi ibland

Jag gillar saker som egentligen är gratis men som barnen upplever som något stort

• zika
    ebbebulan skrev 2010-06-21 09:48:14 följande:
    I Sala finns en stor lekpark centralt som många förskolor från Västerås besöker.
    Den har jag hört talas om och den ska absolut besökas
    Finns annars en stor fin i Ludvika. Vi brukar stanna där på väg längre norrut så barnen får springa av sig lite. Ligger precis bakom McDonalds ;)
  • brd

Kungsbyn har numera ett minizoo. Det kanske också kan vara värt ett besök?

• zika

Där kan man tydligen se älg och rådjur också. Om man betalar extra kan man få åka in i älghägnet.

• Mrs Cykel

Stort tack för era tips!

Fler utflyktsmål?

• Sigvardsson

Inte västmanland men Parken Zoo i e-tuna är väl en lagom utflykt

• bakeacake

I Bålsta finna Trazan kojan på Lasse Åbergs museum, har själv inte varit där men mina syskonbarn är eld å lågor och kräver av sina föräldrar att åka dit varje gång de är här på besök..

• Mrs Cykel

Vilka bra tips!

Är det någon som har koll på Uppsala med omnejd?

• blivande fsk lärare

pelle svanslös hus  i Uppsala...

lekparken i sala håller jag med om, är en favorit hos min 2,5 åring...

Nickis i Uppsala, sån där lekpark fast inomhus, inte så kul om det är fint väder kanske, men en regning dag...

• IsabelleSj

biotopia i uppsala med vasaparken utanför! 
    På biotopia är ett biologiskt museum för barn där de kan titta på djur i montrar och så kan man trycka på knappar så det blir ljud och ljuseffekter till :) Inte så stort men jag var nyss där med både 2 och 3-åring och det var alldeles lagom för dom! Vasaparken är en mysig lekpark som ligger utanför där :) 

• Mrs Cykel

Tack igen! Är Pelle Svanslös hus lagom för en 2-åring?

Älgparken ska vi absolut besöka. Låter kul!

• bakeacake

I uppsala finns ju äventyrsbadet på fyrishov också..

Svar på tråden Utflyktsmål i Västmanland eller Uppland som passar 2-åring?