• Anonym

Någon som har eller är kontaktperson? Frågor om ersättning??

Jag och min dotter har en kontaktperson sedan ungefär 1 år tillbaka pga. att jag har inget socialt nätverk och inga som vi kan umgås med så har vi blivit beviljade det.
    Jag tycker att det går bra, men jag fick nyligen veta att kontaktpersonen har rätt till att ansöka om pengar (får) som vi kan använda om vi vill gå och ta en fika eller gå på bio, eller göra något annat?
    Så jag ringde min kontaktperson igår och frågade om hon hade fått några pengar som skulle vara till om vi ville göra något sådant, men hon har inte fått något alls sa hon.
    Tycker det verkar konstigt, har inte alla kontaktpersoner rätt till att få det?
    Jag har tidigare haft en annan kontaktperson, hon var ung och studerade hon sa att hon fick pengar varje månad som skulle gå till om vi ville göra något, så vi var och fikade varje gång vi träffades och hon betalade det då.
    Kan det vara så att det beror på vad kontaktpersonen har för inkomst om dom kan få pengar till det eller inte?
    Min kontaktperson säjer ofta att pengar har dom gott om, dom är pensionärer och det märks att dom inte är fattiga.. Men jag har ju inte mycket pengar, jag har precis blivit utförsäkrad av försäkringskassan och kommer antagligen hamna hos kronofogden, så jag har inte råd att göra så mycket saker med barnen tyvärr..

Någon annan som har/är kontaktperson får ni pengar till att göra saker tillsammans med den ni är kontaktperson åt?

• Svar på tråden Någon som har eller är kontaktperson? Frågor om ersättning??
  • toppzen

Den som är kontaktperson får en liten kostad för uppdraget som besår i en arvodelsdel och en omkostnadsdel.
    Så har det iafl varit då jag har vart kontaktperson.

• Anonym
    toppzen skrev 2010-06-21 09:23:42 följande:
    Den som är kontaktperson får en liten kostad för uppdraget som besår i en arvodelsdel och en omkostnadsdel.
    Så har det iafl varit då jag har vart kontaktperson.
    var det för dom pengarna som ni gjorde saker tex. fika och så eller var dom pengarna bara till dig som en lön?
  • EmmaMag

Arvode utgår alltid med en viss summa. Men det är som en liten lön och ska inte gå till omkostnader. Omkostnader får man också viss ersättning för. Ibland genom att lämna in kvitton och ibland genom en fast summa varje månad. Sen kan det nog vara lite olika vad omkostnadspengarna får gå till, men när man är kontaktperson för en vuxen får man bara ersättning för sin egen del av omkostnaderna. Det som det kostar för dig får du alltså själv stå för. När det gäller barn tror jag detta kan se annorlunda ut.

• EmmaMag

Är du osäker så fråga din handläggare/socialsekreterare som har beviljat kontaktpersonen. Kontraktet som kontaktpersonen har fått skriva på kan ju se ut på lite olika sätt.

• Anonym
    EmmaMag skrev 2010-06-21 09:30:17 följande:

Arvode utgår alltid med en viss summa. Men det är som en liten lön och ska inte gå till omkostnader. Omkostnader får man också viss ersättning för. Ibland genom att lämna in kvitton och ibland genom en fast summa varje månad. Sen kan det nog vara lite olika vad omkostnadspengarna får gå till, men när man är kontaktperson för en vuxen får man bara ersättning för sin egen del av omkostnaderna. Det som det kostar för dig får du alltså själv stå för. När det gäller barn tror jag detta kan se annorlunda ut.

Men min kontaktperson säjer att hon inte får några pengar alls, kan det vara för att hon har för hög pension?
    Med min förra kontaktperson var vi och fikade jätte mycket och hon betalade det då för oss båda för pengar som hon fick varje månad för att vara kontaktperson.
    Därför tycker jag det är lite konstigt att min nuvarande kontaktperson inte får några pengar alls..? 
  • EmmaMag
    Anonym skrev 2010-06-21 09:35:12 följande:
    Men min kontaktperson säjer att hon inte får några pengar alls, kan det vara för att hon har för hög pension?
    Med min förra kontaktperson var vi och fikade jätte mycket och hon betalade det då för oss båda för pengar som hon fick varje månad för att vara kontaktperson.
    Därför tycker jag det är lite konstigt att min nuvarande kontaktperson inte får några pengar alls..? 
    Ja det är konstigt om hon inte får något alls ifall det är genom socialtjänsten. Däremot kan det vara så att hon inte får något alls som ska gå till omkostnader. I så fall är kontraktet upprättat så. Men arvode är konstigt om hon inte får.
  • EmmaMag

Vilka inkomster man har ska inte spela in om man får ersättning eller inte. Möjligen kan hon själv ha fått bestämma att hon inte vill ha någon ersättning. Det kanske kan vara en möjlighet. Kanske har hon avböjt för att det skulle påverka hennes pension om hon fick en ytterligare inkomst... spekulerar bara.

• Anonym
    EmmaMag skrev 2010-06-21 09:38:40 följande:
    Ja det är konstigt om hon inte får något alls ifall det är genom socialtjänsten. Däremot kan det vara så att hon inte får något alls som ska gå till omkostnader. I så fall är kontraktet upprättat så. Men arvode är konstigt om hon inte får.
    Jag förstår.. vet du vad ungefär man får för att vara kontaktperson åt en mamma med en 4-åring och träffad 1 gång i veckan? rör det sig om flera tusen?
  • toppzen
    Anonym skrev 2010-06-21 09:42:28 följande:
    Jag förstår.. vet du vad ungefär man får för att vara kontaktperson åt en mamma med en 4-åring och träffad 1 gång i veckan? rör det sig om flera tusen?
    Så mkt pengar rör det sig verkligen inte om. Några hundra mkt mera än så får man inte. Sen beror det på hur mkt tid som du har bistånd för.
  • EmmaMag

Det kanske ser olika ut i olika kommuner och så. Men i väldigt stora drag skulle det röra sig om mellan 375:- och 1050:- beroende på hur svårt uppdraget är och så... förmodligen mellan ca 500-700:-/mån om ni träffas varje vecka. Så det är inga stora pengar.

• Anonym (junis)

Jag har kp av exakt samma anledning som dig, fast jag fick henne innan jag fick barn. Jag hade tänkt säga bort min kp nu för att det känns så dumt att ha kp OCH vara förälder. Skäms litegrann över det. Det känns även som att om jag måste ha kp så är jag inte värd att ha barn och jag är jätterädd att även soc ska tycka det. 

Du kan inte ringa till soc och fråga om ersättningen din KP får? Om det är menat att hon ska betala. Bara så allt går rätt till och så att du slipper fundera.

Kp får alltid arvode och det baseras på hur eran kontakt ser ut vad jag har förstått.

Min kp bjuder mig ibland på fika men jag vet inte om det är en speciell peng hon får just för det ändamålet eller om hon tar av sitt arvode. Har aldrig sett henne spara kvitton eller dyl.
    Min förra kp hade ett eget betalkort där det alltid fanns "fika-pengar".

Jag vet även att förut fick man ansöka om det var något speciellt man vill göra, då fick man en lite större slant som skulle täcka kostnaderna för mig och min kp. Jag vet dock inte om det finns kvar nu men det kanske du också kan fråga om.

• memlan

När jag var kontaktperson (till en tonåring) fick jag ca 800 i arvode och så fick jag/vi ca 1000 varje månad för betala det vi ville göra.
    Ibland gjorde vi väldigt billiga saker för att spara ihop till något större (mitt uppdrag löpte ut i höstas).

• memlan

...vi träffaden ung. en gång i veckan.

• aliquis

Ersättningen lär ju inte gå till dig / till vad du gör hur som helst antar jag utan till omkostnader din kontaktperson får för att göra saker med dig.

Exempelvis om du skulle vilja gå på bio med din kontaktperson så kanske kontaktpersonen kan få sin biobiljett betald eftersom den var med på den aktiviteten men du får väl betala för din egen antar jag.

• TaSe

Min "syster" har en kontaktperson. När de träffas får syrran betala för sin del och kontakpersonen får sin del täckt av omkostnadsdelen.
    Att din kontakt inte skulle få några pengar alls verkar synnerligen märkligt, Ts. Vem tar ett jobb oavlönat?
    Vad hon har för lön för uppdraget har du ju inte med att göra, men jag tycker nog att du kan ringa din handläggare och fråga hur upplägget ska se ut. Alltså om du ska betala för din del när ni gör något eller om hon kan få ers för det.

• Anonym (Olika)

Det fungerar säkert olika i olika kommuner. I min kommun får en kp betalt per uppdrag (alltså inte efter antalet gånger man träffas, t ex). Ersättningen brukar vara runt 1.000kr/mån. Jag har aldrig hört att en kp ska betala för något annat än sin del av exv. fika. Det låter som att du hade en väldigt snäll kp tidigare som bjöd dig med sina "privata" pengar. Att din kp inte får någon ersättning alls, tror jag inte på. Du kan ju ringa kontaktsekreteraren i din kommun och fråga vad ersättning + arvode är för kp Eller Googla! Ibland vet Google mer än man tror

• sofieplopp

hej jag ska få en kontakt person, bara för att jag behöver hjälp med att få pengar, för mina föräldrar vill inte ge mig något, jag är 16 år gammal och fyller snart 17, är det någon som vet ungefär hur mke jag kommer få i såna fall i pengar?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Is it you my darling who is carina)

Snackar man verkligen i telefon första gången låter lite skumt senast så skulle vi träffas med handläggaren på socialkontoret

Svar på tråden Någon som har eller är kontaktperson? Frågor om ersättning??