• snysop

Åka till fjällen med 11-14 veckors bebis??

Hej!

Är så otroligt skidsugen och med nya skidor funderar vi på att åka till fjällen någon gång i v. 7-10 nästa år. Bebisen kommer vara ca 11-14 veckor gammal och förhoppningsvis ammar jag. Vad tror ni om det? Är det för tidigt att åka 60 mil bort för en vecka? Och är det för tidigt för mig att stå på ett par utförsåkningsskidor (med tanke på att jag får jätteont i bäckenet av att bara gå knappt 1 timma). Självklart blir det väldigt korta dagar för mig med mååånga amningspauser osv, men några åk lär man iaf kunna ta. Kommer isf åka upp med morfar som kommer passa barnet medans jag åker.

Hur har/hade ni gjort?

• Svar på tråden Åka till fjällen med 11-14 veckors bebis??
  • Soffi73

Hej!

Tyvärr tror jag att din fråga är omöjlig att svara på eftersom alla mår olika efter sin förlossning.
    Om jag vore du skulle jag planera resan som om den blir av, men inte boka något som inte går att avboka om det visar sig att du inte kan åka sedan. Jag förstår hur du tänker, man ska ju inte sluta göra det man tycker är kul bara för att man blir mamma, helt rätt!

Jag bokade själv in en resa till Gotland när min lilla tjej beräknades vara bara 2 veckor. Hade ingen aning då om hur varken hon eller jag skulle må vid det laget, men det gick bra.... det var dock inga strapatser på den resan som ansträngde mitt bäcken
    Sedan var jag uppe i Åre och fjällvandrade en helg (med morfar! de är bra att ha!) när hon var ca 10v, det gick också bra, men då bar jag ju henne på magen i bärselen så då var hon ju med mig hela tiden.

En skidresa däremot kan ju vara jobbigt för bäckenet, jag tror inte ban ska vara för snabb med att anstränga sig (vare bäckenet eller andra delar av kroppen), men du kan ju höra med din BM om det är några verkliga fysiska "faror" med det eller om det är bara du själv som avgör om det känns OK eller inte....
    Sedan ska du ju givetvis vara beredd på att en bebis kan ju kräva precis all din uppmärksamhet om du har otur det är inte helt säkert att morfar "duger", Han/hon kanske vill äta varje timme, man har ju ingen aning om hur sådant blir....

Själva bilresan upp till Åre gick dock bra för oss, ett par stopp på vägen för matning och ta gooood tid på dig. Min tjej sov nästan hela vägen (utom när hon åt då förstås). Men man kan ju lika gärna fåen bebbe som hatar att åka bil...

Jag vet inte om du blev så mycket klokare av detta men..... lycka till med allt!!
    Kramis/S

• Bellan

Förra året åkte vi en vecka till Tänndalen ( bor i Stockholm). Sonen skulle då precis bli 4 månader. Bilresan tycker jag var lite väl lång. Han gillade inte alls att åka bil och ville helst amma varannan timme. Det blev inte många åk för mig den veckan kan jag säga..Men det kan ju gå jättebra också och det är skönt att komma i väg. Problemet är ju att du inte har en aning om hur du känner dig efter förlossningen och hur bebisen är.
    Jag vill inte låta negativ men det finns många som knappt tar sig ut de 3 första månaderna

• Blå fågel

Jag skulle gjort det om jag hade möjlighet att få barnpassning. Oftast går ju foglossning och sånt över dirrekt efter förlossningen.

• Acke

Vi var i Sälen när sonen var 11 veckor. Bilresan gick bra, åkte från Stockholm.

Ingen skidåkning blev det men sköna promenader och solning nere vid backens slut... . Fungerade jättebra för oss!

Som flera sagt, det är så olika. Räkna isåfall bara med att det blir ett skönt miljöombyte så blir det säkert bra. Skidåkning kan ju bli en kul bonus om du orkar & kroppen hänger med.

• Mamma Mio

Skulle inte bokat in en resa med en baby för att åka skidor om jag inte var helt ok med att sitta och titta på partnern när han utövade sporten.....
    Finns en risk att man inte kan njuta nått av deet om babyn är en kolikvariant....

Sen ska du inte glömma att man inte har lust alltid, till det man hade lust till innan man fick barn. Preferenserna ändras kapitalt.

• snysop

Jättetack för era åsikter!! De är guld värda! Eftersom jag är ytterst tveksam till om det verkligen går så ställde jag frågan här... annars hade jag redan bokat. Så jag är egentligen inställd på att det inte går/blir av. Men fortsätt att skriva ändå!

• ljus

Hej! Vi åkte till Sälen med vår lilla tjej som då var 5 veckor. Det gick hur bra som helst. Mina föräldrar var visserligen med så jag kunde åka skidor ca 2 timmar om dagen tillsammans med min man, då mina föräldrar var ute o strosade med lilla i vagnen vid botten av skidbackarna. Jag tycker det gick över förväntan att åka skidor, jag vågade inte ta i så mkt då jag var sjukskriven större delen av graviditeten för foglossning, men efter förlossningen kände jag mig jättebra så då gick det. Men ta det lungt, tala med din barnmorska, jag tror aboslut det kommer gå jättebra och om jag vore du så skulle jag boka resa! Lycka till!"

• snysop

Har hittat en stuga som ligger 300 meter ifrån backen och det är ju helt ok - då blir det inte så långt att åka om man behöver komma till stugan. Åhh, även om det inte skulle bli någon skidåkning så är det så gott att vara i fjällen! Det luktar så gott och är så tyst!! (Iaf utan bebis... )

• Mamma Mio

Snysop. med den inställningen kan du lugnt åka! Hällre kolik i fjällen än i hemmet

Så brukar jag tänka....hällre förkyld i NY än i Malmö typ...så då kan man åka vart man vill....

Jag har rest mycket med mina barn....långresa i Brasilien 1993, då var Tim 2 år...NY med Mimmi 10 mån, charter x flera.....allt funkar, bara man har bröstet och mutor.

Turkiet med mimmi 3 mån osv....i somras var vi i Island och äventyrade med alla tre barnen.

• fija001

Vi åkte när lillan var fem veckor gammal men jag åkte också med inställningen att kan jag åka så är det väl bra men om inte är det minst lika bra. För min del blev det ingen skidåkning men jag fick en underbar vecka uppe i fjällvärlden med många långa promenader, skön sol i snöbacken och pulkabacken med storasyster samt massor med tid att slappa på. Det är bland det bästa jag gjort. Om du inte känner att du kan tänka dig att åka borde du kankse stanna hemma istället för det är inte alls säkert att ditt bäcken håller för det arbetet som skidåkningen kräver. Har du nu rejält ont får du nog räkna med att du kommer ha besvären ett tag efter förlossningen också.
    Kram och lycka till med ditt beslut!

Svar på tråden Åka till fjällen med 11-14 veckors bebis??