• Anonym (Trådstartaren)

Någon som gått på parkurs, relationskurs eller liknande?

Jag undrar om någon kan dela med sig om erfarenheten av parkurs/relationskurs? Vi är en vanlig småbarnsfamilj som har utstått en långdragen jobbig period med vår trotsiga 4-åring. Det gjorde att vi kände oss mer stressade, bråkade mer och blev sämre på att lyssna och respektera varandra. Båda två går omkring och ständigt känner att tålamodet är dåligt och att vi inte hinner med varandra p.g.a att all tid och energi går åt åt vår son just nu. Vi börjar kunna skymta ett ljus i tunneln och hoppas han snart kommer ur den värsta trotsen men vi vill verkligen hitta tillbaka till det vi hade före "trotsperioden"  

Jag skulle kunna tänka mig att gå på en sådan där kurs för att stärka relationen mellan mig och min sambo och verkligen hitta det där romantiska och mysiga mellan oss igen. Någon som provat? Vad gör man för övningar? 

Kram

• Svar på tråden Någon som gått på parkurs, relationskurs eller liknande?
  • Anonym (salamin)

Jag gick i parterapi med mitt ex (och eftersom hon är ett ex så sprack det ändå... dock var det nog till det bättre ändå)

Det finns en bra bok som man kan läsa (mycket bättre än "Män är från Mars..) som innehåller övningar osv som man gör tillsammans - Sju gyllene regler för ett lyckligt äktenskap av John Gottman.

Rekommenderas varmt!

• Anonym

Tack för tipsen, kommunikationskurs kanske vore något......

Det är inte så att vi har ett direkt "dåligt" förhållande så det känns inte aktuellt med terapi eftersom vi inte är på väg att göra slut.
    Men eftersom vi även pratat om att gifta oss längre fram känner vi att man kan få ut mer av förhållandet och lära sig mer om att vårda förhållandet innan man tar nästa stora kliv.

"salamin": Tack för tipset om boken, kommer kolla närmare på den.

Kram

• Anonym (Carin)

Hej!

Jag vill verkligen rekomendera en fin parkurs som vi håller som heter Par i hjärter! Det är precis den kursen du frågar efter. Där arbetar vi med kommunikationsövningar och mycket annat för att komma närmare varandra i kärleksrelationen.

Vi arbetar inte med terapi. Utan vi skapar rum för att kärleken skall kunna få utrymme och växa i närvaro med varandra, där vi ger olika verktyg för att komma närmare dem målen som du önskar. Ett fint tillfälle att få komma bort från vardagen och bara ägna sig åt varandra.

Välkommen att titta in på våran hemsida http://www.tantrakurser.se/parkurs-relationskurs.html#par

Med kärlek
    Carin

• Joual

Om ni skulle vilja gå en parrelationskurs som är mer inriktad på känslor än på det sexuella så kan jag rekommendera de här: www.sensus.se/prep

Det finns kurser i hela landet. Vet många som gått och de är jättenöjda! 

• Anonym (Lyckligt gift!)

Jag och min man gick en helt fantastisk parutbildning i södra Frankrike. Allt var på svenska. Mycket vacker miljö, god mat, underbara kursledare och en rolig grupp som gav mycket tankar och erfarenheter. Vi fann verkligen varandra på nytt.

Det var inte jätte krisigt innan men lite småtrist sådär........ Slentrian. Efter denna långhelg fick vi helt klart en nystart. Rekommenderas varmt.

Familjerådgivning.eu anordnade det hela.

• Köpenhamn
    Anonym (Lyckligt gift!) skrev 2011-10-18 21:08:21 följande:
    Jag och min man gick en helt fantastisk parutbildning i södra Frankrike. Allt var på svenska. Mycket vacker miljö, god mat, underbara kursledare och en rolig grupp som gav mycket tankar och erfarenheter. Vi fann verkligen varandra på nytt.

Det var inte jätte krisigt innan men lite småtrist sådär........ Slentrian. Efter denna långhelg fick vi helt klart en nystart. Rekommenderas varmt.

Södra Frankrike på våren? Låter schysst! VAd fick man lära sig dåGlad?
  • Anonym (Lyckligt gift!)

Vet inte riktigt. Tyckte vi lärde känna varandra bättre. Förstod på ett annat sätt. Finns säkert andra bra kurser också men vi gillade verkligen denna. Tror miljön gjorde mycket också. Det var SÅ vackert. Längtar tillbaks. Fast det var på hösten. Inte på våren. Vädret var underbart. Det är det säkert på våren också.

• Köpenhamn
    Anonym (Lyckligt gift!) skrev 2011-10-18 22:14:25 följande:
    Vet inte riktigt. Tyckte vi lärde känna varandra bättre. Förstod på ett annat sätt. Finns säkert andra bra kurser också men vi gillade verkligen denna. Tror miljön gjorde mycket också. Det var SÅ vackert. Längtar tillbaks. Fast det var på hösten. Inte på våren. Vädret var underbart. Det är det säkert på våren också.
    Kul att det var bra. Lägger detta på minnet. Tack för tipset.
  • A Believer

Tror på kärlek som varar livet ut. Antar att det kan vara en poäng med att köra in relationen på service ibland. Vi funderar också på att gå någon slags parkurs/relationskurs eller något sånt. Vi har det rätt bra tillsammans men man vill ju utvecklas också. Tack för bra trådstart och bra uppslag. Frankrike låter som en bra kombo. Semester och utveckling. Är den dyr?

• Anonym (Varför då?)
    Anonym (Lyckligt gift!) skrev 2011-10-18 21:08:21 följande:

Är det inte bättre att göra något annat skoj med maken? Det svåra för oss är att få barnvakt och så lär det kosta också. Då åker jag hellre och bara myser på ett spa eller något. Äter god mat och dricker gott vin. För oss är det mer tiden som inte räcker till. Men jag är lite nyfiken........erkänner motvilligt. Vad gjorde ni som var så bra som man inte kan göra själv?
Svar på tråden Någon som gått på parkurs, relationskurs eller liknande?