Hur får jag slut på skällandet?
Så jag har 2 hundar och är hundvakt åt 2 hundar till, alltså har jag 4 hundar och kommer så ha ett par månader till. Vi bor i villa i tätbebyggt område och har inhägnat hela baksidan av vårt hus så hundarna kan vara lösa där.
Det är alltid något hemma när hundarna är ute och skäller dom så går vi och säger till dom direkt, vi släpper inte ut dom tidigare än 8 på morgonen och dom har aldrig skällt innan kl 10 på morgonen eller efter 10 på kvällen och när dom väl skäller på dagen så stoppar vi dom inom typ 5 minuter. Ändå har grannen klagat (på sitt eget otrevliga sätt) på att hundarna skäller. Vi tycker att det är så kul att kunna ha altandörren öppen så får dom springa ut och leka när dom vill på dagen, alltså typ mellan 12-18..
Grannen som klagat är dom hundarna skäller på eftersom våra hus ligger väldigt tätt och vi har enbart ett "galler-staket" emellan så hundarna ser ju den familjen+dom har en dotter på typ 9-10 som hela tiden retar våra hundar. Antar att hon är intresserad och vill leka med dom men hon retar dom verkligen (vilket hennes styvpappa även erkände när han klagade).
Hur ska jag nu göra för att få dom att sluta skälla på grannarna när dom är ute? Att få dom att hälsa på hundarna är ingen ide för då skäller dom för att dom är glada sen istället.. ;)
Jag är ju själv med alla 4 på dagarna så det är lite svårare. Dom leker mkt med varandra och vi aktiverar dom oxå så dom skäller mest bara för att dom tycker att grannarna kommer för nära.
Jag läste om att spruta vatten på dom, jag läste om makaroner i plåtburk att kasta bredvid dom, jag har läst om halsband med olika funktioner allt från el till citronvatten men det känns inte aktuellt.
Tips någon?
Mer än ett högt staket då! ;)