• FeuerKind

Snabbt svar ang. stekt mat till barn!!

Ska laga köttfärssås och spagetti till middag, tänkte även göra till min dotter på 9 månader. Jag har hört att man inte ska steka mat till så små barn, kan jag bryna köttfärsen eller bör jag koka den? Undrar också om man vågar ha i lite, lite buljong/fond?

Hur gör ni som lagar eget?

• Svar på tråden Snabbt svar ang. stekt mat till barn!!
  • Mamma Ia

Vad jag vet ska du kunna bryna den, men inte "hårdsteka" färsen. Lite buljong är nog inte heller några problem. Barnmaten på burk från 8 mån börjar ju innehålla salt, så det är nog dax att börja introducera salt i lite mindre mängder.

• 5 barn Waldenryd

Du kan bryna kttfärsen lite men stek den inte för hårt. Gör som du gör dinköttfärsås fsat mildare

• Villebusen

Det finns salt även i 5 mån burkarna. Vi brukar koka köttfärsen i lite vatten går även bra med buljong när vi gör köttfärssås även till oss funkar kanon och det blir inte så klumpigt som det kan bli när man steker.

• Mandy

Jag har alltid kokat köttfärsen för sig åt henne. Har kännts bäst så.
    Buljongen skulle jag hoppat över men det är jag det.

• skidan

Det finns en saltfri buljong i hälsokosten. Den heter: A.Vogel Plantaforce. Den funkar bra.

• Villes mamma

Min Ville har käkat spaghetti med köttfärssås flera gånger redan!

• Mandy

Det har min dotter med! Favvisrätt

• Angel med Kevin

du kan bryna köttfärsen som vanligt..man bryner den ju inte hårt när man ska äta själv. heller..inte vi iallfall

Det är absolut inget farligt om det skulle bli för hårt brynt heller..barnet kan i värsta fall få ont i magen...men Kevin har ätit stekt mat och han reagerar inte ett dugg på det

Svar på tråden Snabbt svar ang. stekt mat till barn!!