• loujac

Måla "indiskt bord vitt?

Har ett vardagsrumsbord som inte passar inte i stilen jag har jobbat fram i resten av rummet/ huset.
    Vilket är vitt/grått/silver till största delen.
      http://www.blocket.se/dalarna/Soffgrupp_och_vardagsrumsbord_27594353.htm?ca=6&w=1
    Där kan ni se det, men jag tror att de flesta vet hur det ser ut, var poppis ett tag men ett bord med indisk stil, tjocka ben, stora "smides"beslag, mörkt trä.

Jag funderar på om det skulle bli snyggare om jag målade det vitt, eller kommer det bara se fånigt ut med de klumpiga benen?

Har ni andra förslag på billiga v-rums bord?
    Kanske hemmabygge? 

• Svar på tråden Måla "indiskt bord vitt?
  • loujac

I så fall tejpar jag över beslagen.
    Men jag kanske ska måla hela bordet i silver istället, blir ju helgalet! Haha...

Ja du, jag vet inte med det där bordet heller, känns tveksamt, men man vet ju inte förrän man har provat....

Funderar på om jag ska byta ut benen på mitt till enkla raka, om man köper typ en fyrkantig stolpe som man sågar upp och slipar och målar...hm......
    ingen annan som vill lägga sig i detta?? =) 

• tuzzla

Har länge velat ha just ett sådant bort - fast vitt då...
    Vägrar betala runt tusingen, för att sedan ställa mig och måla om det. MEN - sen fick jag tag på ett via blocket där bordsskivan var ful och full av märken från glas etc (alltså blekta ringar) för 250 spänn!!!! 

Min snälla mamma erbjöd sig sedan att måla om det (och lite andra möbler som också ska bli vita) åt mig!!!!

Vi håller på att flytta, och bordet står i nya lägenheten. Mamma åkte dit i morse och ska bo där tills alla möbler är färdigmålade!!
    Världens bästa mamma!!!!!!!!!!!!!!!!! <3

Hon kommer att  maskera alla järnbeslag, och bordet ska bli antikvitt.
    Två grundningar och ? antal färdigstrykningar...
    Kan fota och lägga ut när det är klart!  

• Lillismaj

Vad kul! Jag sitter och funderar på precis samma sak. Jag har bordet från Mio som finns i Ummi07:s inlägg.
    Tycker absolut att du ska måla, kommer bli snyggt.
    Jag undrar snarare vilken färg man ska ha och vad målar ni med? Roller? Pensel? Hur mycket färg går åt tror ni?
    Vill att det ska bli så billigt som möjligt och att det ska bli slätt.

• Ummi07
    tuzzla skrev 2010-06-22 15:00:18 följande:
    Har länge velat ha just ett sådant bort - fast vitt då...
    Vägrar betala runt tusingen, för att sedan ställa mig och måla om det. MEN - sen fick jag tag på ett via blocket där bordsskivan var ful och full av märken från glas etc (alltså blekta ringar) för 250 spänn!!!! 

Min snälla mamma erbjöd sig sedan att måla om det (och lite andra möbler som också ska bli vita) åt mig!!!!

Vi håller på att flytta, och bordet står i nya lägenheten. Mamma åkte dit i morse och ska bo där tills alla möbler är färdigmålade!!
    Världens bästa mamma!!!!!!!!!!!!!!!!! <3

Hon kommer att  maskera alla järnbeslag, och bordet ska bli antikvitt.
    Två grundningar och ? antal färdigstrykningar...
    Kan fota och lägga ut när det är klart!  
    Gud villken snäll mamma du har!
    Ser gärna några bilder när det e klart. :D
  • loujac

Ja det var verkligen snällt!
    Bild är ett måste!

Jag vet inte riktigt vad man ska måla med för färg, men det kan man ju fråga där man köper den.
    Det tråkigaste är väll slipningen....

• tuzzla

Bild kommer!

Jag köpte färg från en färgbutik. Tänkte först snåla och handla på rusta, men mamma tyckte att det var bäst att satsa på färg som klarar slitaget som ändå blir på ett bord, så dyra färgen fick det bli...

Hon kommer inte att slipa, bara tvätta med målartvätt. 
    Litar på hennes omdöme, då hon målat möbler så länge jag kan minnas - och resultatet blir både bra och hållbart (Fick två stolar till nya lägenheten som hon fått från sitt föräldrahem och som hennes farmor hade innan. När jag var liten vävde mamma ett fint tyg i ljust beige och vitt som hon klädde om dynorna med. Stolarna målade hon vita. Skitfina stolar, som fortfarande är i toppskick - trots att det måste vara över 20 år sedan hon målade om dem!) 

För min del hade nog maskeringen varit den jobbiga biten... mitt bord har en "ram" av stora spikskallar på ovansidan av bordsskivan - plus hörnbeslag och lite annat koliox...  Sänder en tacksamhetens tanke till lilla mamma

• loujac
    tuzzla skrev 2010-06-22 20:29:28 följande:
    För min del hade nog maskeringen varit den jobbiga biten... mitt bord har en "ram" av stora spikskallar på ovansidan av bordsskivan - plus hörnbeslag och lite annat koliox...  Sänder en tacksamhetens tanke till lilla mamma

Samma här...men jag är forfarande osäker på om det kommer att bli snyggt i sin helhet..
    Tänk om det fanns någon som redan hade målat som kunde ge oss en bild!
  • tuzzla

Det blir skitsnyggt!!!!!!!
    Fick ett foto på mobilen igår och det blir verkligen jättefint! Precis som jag föreställt mig!
    Dock är det bara grundmålat och ännu maskerat på fotot, men jag kan redan nu se att det blir som jag vill!! 

Lägger ut foto när det är helt klart !

• loujac
    tuzzla skrev 2010-06-25 09:03:31 följande:
    Det blir skitsnyggt!!!!!!!
    Fick ett foto på mobilen igår och det blir verkligen jättefint! Precis som jag föreställt mig!
    Dock är det bara grundmålat och ännu maskerat på fotot, men jag kan redan nu se att det blir som jag vill!! 

Lägger ut foto när det är helt klart !
    Väntar med spänning!
Svar på tråden Måla "indiskt bord vitt?