• Ida90

När BÖR man sluta med blöjor?

Det är så att jag har en bekant som har en son på 3½ år som fortfarande använder blöja dag in & dag ut. Kör ingen träning utan blöja eller någonting sådant. När tycker NI att man bör sluta med blöjor, jag personligen tycker att sonen är ALLDELES för gammal att ha blöja i den åldern..

• Svar på tråden När BÖR man sluta med blöjor?
  • MissLaila

Att sluta med blöjan är individuellt.. Är inte barnet redo visar det inget intresse.. Men min son slutade förra sommaren med blöjor på dagen, och i Januari med blöjor helt.. Han är 3,5 år. Dagis brukar ju potträna dom när dom tycker att dom är tillräckligt gamla för att sluta med blöjor..
    Vissa barn slutar tidigt medan vissa barn slutar sent.. Man kan inte sätta någon ålder..

• April Mamma

Det går nog inte att säga när ett barn blir torrt. MEN man kan ju kosta på sig att testa att ta av blöjan nu när barnet är 3,5 år....

Vi började vid 2 år , men då var han inte redo. Testade sedan när han var 2,5 år och då blev han torr dag o natt på 2 veckor. Himla skönt!

• Ida90

Okej, men när inte ens föräldrarna lägger ner energin till att fråga om han vill gå på pottan eller toaletten då anser jag att barnet inte heller förstår vad det innebär..

• FruStolpe

Mina pojkar var torra vid 2 och dottern vid 1år och 3månader. (Med torr så menar jag natt och dag). Så enligt mig så ska man nog kunna få ett barn torrt senast vid 2,5års ålder.
    Vet att det inte är så idag...Men det är vad JAG tycker.

• Ida90

Jag anser också att man åtminstone kan försöka som förälder att träna hemma utan blöja vaken tid, men kanske låta blöjan sitta på på nätterna.

För jag tänker snarare på att killen blir 4 år snart & då är de 2 snabba år upp till skolan & ska han då sitta osäker utan blöja eller säker med blöja & bli retad ? :S.. Inte vet jag ..

• MissLaila
    Ida90 skrev 2010-06-21 21:19:33 följande:
    Okej, men när inte ens föräldrarna lägger ner energin till att fråga om han vill gå på pottan eller toaletten då anser jag att barnet inte heller förstår vad det innebär..
    Barn brukar vilja göra som vuna när dom är redo.. Tror inte att barnet kommer gå med blöja hela livet..
  • Ida90

Man ska aldrig säga aldrig ..

Svar på tråden När BÖR man sluta med blöjor?