• ViktoriaR

Cancerrisk vid äggdonation?

Jag har donerat ägg en gång och funderar nu på att göra det igen. Jag behandlades enligt det långa programmet med normal hormondos, kände inte av några biverkningar och resultatet blev lyckat. Och framför allt känns det förstås fantastiskt att jag kan ha hjälpt någon att få ett efterlängtat barn!

Nu funderar jag på att göra det igen, men har trots allt en liten tvekan. Jag har för mig att jag läst något om att det finns en viss risk för cancer efter hormonbehandlingar. Hade jag själv behövt gå igenom en hormonbehandling för att bli gravid hade jag förstås aldrig tvekat, men nu är jag ensamstående mamma till två barn och vill förstås inte ta några onödiga risker.

Någon som vet om det finns några risker med att två gånger gå igenom hormonbehandling inför äggdonation (samma som vid IVF)?

• Svar på tråden Cancerrisk vid äggdonation?
  • Amazina

Vilka läkemedel är det du tar? I FASS står allt om eventuella risker, men VISST, hormonbehandlingar innebär ju alltid en liten risk.

• isisisis

Mig veterligt är det bara östrogenet som kan ge en viss cancerrisk.
    tar du östrogen när du donerar?

I såfall kan du be att de beställer hem Estrofem istället för progynon.
    Det tas vaginalt.
    Östrogen vaginalt ger ingen cancerrisk.
    Oralt kan det göra det däremot.

men det är rätt kort period man tar dessa preparet så,jag tror inte det är någon större risk att oroa sig

• villsågärna38

Man tar inte östrogen när man donerar utan det är ju som en vanlig ivf - nedreglering, LH-hormon och ägglossningsspruta. De hormoner du tar då ska inte vara cancerframkallande så länge som man inte gör det 15-20 gånger. Har sett en amerikansk studie som visade på att om man gör oerhört många försök kan risken vara något ökad men jag gissar att det inte är aktuellt att donera 15-20 gånger, det får man ju inte heller så det borde vara lugnt för dig Tack för att du har donerat och kan tänka dig att göra det igen!! Kram

Life goes on...
  • ViktoriaR

Tack för svar! Ni har säkert rätt i att det inte är någon fara med dessa hormoner vid två korta tillfällen. Äter ju inga hormoner för övrigt. Ska höra av mig till UMAS och erbjuda mig att donera ännu en gång, så hoppas jag att det blir av och kan göra skillnad för någon som längtar efter barn!

• canin

Vill bara säga att jag tycker att det du gör, och såklart även ni andra som donerar, är helt fantastiskt!! Jag är en av dem som inte själv kan få barn, men som längtar och hoppas av hela mitt hjärta att jag ska lyckas få bli mamma genom ÄD. Som mottagare känner man en oerhörd tacksamhet för att det finns människor som kan och vill hjälpa...
    Hjärta

• sodkt

Viktoria
    Du är beundransvärd som donoerar ägg!

Men om du tvekar varför inte göra en bröströntgen och ett cellprovs test, innan du sätter igång med nästa behandling, så vet du hur det ligger till för dig.

Själv fick tyvärr besked mellan två av mina hormon behandlingar att jag hade cellförändringar,  jag har genomgått några extrra tester därefter och de är inte klassade som neg. cancer celler, eller hur man nu uttrycker det. Men om det är hormon behandlingarna som påverkat eller påskyndat det hela, det vet man ju aldrig.

Därför gör jag numera alltid undersökningar innan jag sätter igång mina hormon behandlingar.

• Siv77

Viktoria, du är en hjälte som donerar ägg! Man kan inte nog påpeka vilken stor sak det är! Du ger liv,- det största av allt till den som längtat länge o inte lyckas själv. Jag beundrar dig o är tacksam för att det finns sådana som dig därute.. KRAM

Svar på tråden Cancerrisk vid äggdonation?