• Drutten01

9-årings reaktion vid skilsmässa..

Min man och jag ligger i skilsmässa...det är jag som har tagit steget att lämna min man, han är j-vligt bitter och arg på mig..jobbigt! Den utlösande faktorn var att jag hade en liten "fling" med en annan man för drygt ett halvår sen..den "flingen" varade endast ett par veckor..och är alltså avslutad sen länge..dock började jag fundera på vad jag ville med mitt liv, osv...funderade några månader och kom till sist fram till att det bara fanns en väg ut och det var att skiljas. Tyvärr...

Nu till min "fråga"...vi har en son ihop som nyss fyllt 9 år och han har väl tagit detta rätt OK såhär långt...men han mår ofta illa nu... Vi har pratat med honom och sagt att det nog är för att han är orolig och tycker att det här med att mamma och pappa flyttat isär är jobbigt. Försöker vara tydlig mot honom och säga att det är helt OK att tycka att det är jobbigt, och att det är normalt att  må dåligt av det..men att det kommer att gå över så småningom. Vi vill ju hans bästa framför allt! Kan tillägga att jag flyttat till en lägenhet och min blivande ex bor kvar i vårt hus...gick att lösa ekonomiskt som väl var...önskade att han skulle kunna bo kvar så han slipper flytta och att sonen har nån trygghet kvar med sitt rum, etc..
    Jag flyttade för knappt 2 månader sen, och känner verkligen att jag gjort rätt, åtminstone..var ingen lätt väg fram till det beslutet, kan jag säga...

Tacksam för att höra lite om hur ditt/dina barn reagerat på skilsmässa, och hur ni tacklade det?

• Svar på tråden 9-årings reaktion vid skilsmässa..
  • Danstroll

Hej!! 
    Jag gick isär för ca 4½ år sen med mitt ex och vi har en dotter tillsammans, hon var då 7 år gammal.
    Hon hade samma symptom som din son uppvisar och mitt råd till dig är att ni tar honom till en barnpsyklog...
    Min dotter gick hos bup och fick måla, leka i en sandlåda och prata med en helt underbar dam..
    Det har hjälpt henne jätte mkt att få prata av sig med någon som inte har några anknytningar till oss..
    Hoppas att det löser sig för din son och du har ju gjort det som var bäst i min värld iaf..
    Man ska inte bo ihop om det inte är bra..

Hoppas att det jag skrev har gett dig något iaf!

• Niiskuneiti

Det är aldrig lätt för barnen när föräldrarna skiljer sig. I mitt jobb som lärare ser jag många olika reaktioner hos barnen, men kan säga att alla mår dåligt i olika grad. Det betyder såklart inte att ni gjort fel, barn mår dåligt av att föräldrar inte kommer överens osv också.

Det låter som att du är jättemedveten om det här och det är superbra! Ni har också tänkt på barnet vid separationen vilket inte alltid är fallet.

En sak jag ofta ser som förvärrar situationen är att man blandar in en ny partner för snabbt. Oerhört vanligt att barnen mår riktigt dåligt av detta. Något man som förälder kanske inte vill erkänna. Men där bör man verkligen vara försiktig, har som sagt sett detta mer än en gång!

Som Danstroll skrev finns det professionell hjälp av få. Tveka inte att ta den om ni känner att er son inte mår riktigt bra. Det kan kännas bra för honom att få tala med någon utomstående också.

Men framförallt, fortsätt vara observant som du varit nu!

• sofiaolivia

Jag var 10 år när mina föräldrar skiljde sig och vi pratade mycket om det. Även fast jag bara satt och surade och sa "mmm" så betydde det mycket. Så fortsätt och prata och fortsätt att säga att mamma och pappa alltid kommer att finnas där för dig. Så småningom kommer han nog tycka att det kan vara roligt med två rum. Gjorde iaf jag och min bror :P

• Pärt

Jag var 12år när mina föräldrar skiljdes. Jag själv kallade mig ett lyckligt skiljsmässobarn. Jag tyckte det var en lättnad när de skiljdes, bråken ( endast verbalt)  var mycket värre än skiljsmässan. Mina föräldrar fick en mkt bättre relation.  Det som var otrolig viktigt för mig var att de skiljdes som vänner i och inte fiender, vii fortsatte att fira jul å andra högtider tillsammans.

• Drutten01
    Danstroll skrev 2010-07-02 17:37:18 följande:
    Hej!! 
    Jag gick isär för ca 4½ år sen med mitt ex och vi har en dotter tillsammans, hon var då 7 år gammal.
    Hon hade samma symptom som din son uppvisar och mitt råd till dig är att ni tar honom till en barnpsyklog...
    Min dotter gick hos bup och fick måla, leka i en sandlåda och prata med en helt underbar dam..
    Det har hjälpt henne jätte mkt att få prata av sig med någon som inte har några anknytningar till oss..
    Hoppas att det löser sig för din son och du har ju gjort det som var bäst i min värld iaf..
    Man ska inte bo ihop om det inte är bra..

Hoppas att det jag skrev har gett dig något iaf!
    Tack för tipset!
    Vi funderar på att söka hjälp, typ bup, efter sommaren om det håller i sig...
  • Drutten01
    Niiskuneiti skrev 2010-07-07 22:11:48 följande:
    Det är aldrig lätt för barnen när föräldrarna skiljer sig. I mitt jobb som lärare ser jag många olika reaktioner hos barnen, men kan säga att alla mår dåligt i olika grad. Det betyder såklart inte att ni gjort fel, barn mår dåligt av att föräldrar inte kommer överens osv också.

Det låter som att du är jättemedveten om det här och det är superbra! Ni har också tänkt på barnet vid separationen vilket inte alltid är fallet.

En sak jag ofta ser som förvärrar situationen är att man blandar in en ny partner för snabbt. Oerhört vanligt att barnen mår riktigt dåligt av detta. Något man som förälder kanske inte vill erkänna. Men där bör man verkligen vara försiktig, har som sagt sett detta mer än en gång!

Som Danstroll skrev finns det professionell hjälp av få. Tveka inte att ta den om ni känner att er son inte mår riktigt bra. Det kan kännas bra för honom att få tala med någon utomstående också.

Men framförallt, fortsätt vara observant som du varit nu!
    Vi har ju inte träffat några nya partner ännu, varken jag eller mitt blivande ex, håller med dig fullständigt om att hålla eventuella nya partners utanför så länge det bara är möjligt...tills man vet att det är något som kommer att hålla i sig. Lättare att fokusera på sonens bästa när man inte är påverkad av en ny förälskelse också..Haha..man är ju inte så smart när man är nyförälskad..! =)
    Vet inte ens om jag skulle våga gå in i en ny relation med allt vad det innebär..åtminstone inte ännu! Behöver nog landa i mitt singelliv ett tag först...
  • Drutten01

sofiaolivia och Pärt:

Intressant att få höra vuxna skilsmässobarns erfarenheter!
    Vår relation präglades inte av bråk på det viset som Pärt beskriver, utan det var andra faktorer som ledde fram till vår skilsmässa. Däremot har det varit många hårda ord från mitt ex när jag sa att jag ville skiljas, har i och för sig lugnat sig liiite nu, så jag hoppas att vi kan få en bra relation i framtiden.

Svar på tråden 9-årings reaktion vid skilsmässa..