• Verkligen

Kalla sitt barn unge, ungjäkel...

Vad tycker ni om att man som förälder kallar sitt egna barn för unge eller ungjäkel. Eller jäkla unge för den delen?

Jag säger så ganska ofta men med kärlek och glimten i ögat. Typ om min dotter river ner nåt när hon glider runt i gåstolen så kan jag säga "Men unge då att vara busig, eller jäkla unge vad du är busig"..

Men jag har sett på en del internetsidor/bloggar att folk tycker att det är fult & negativt att säga så.

Vad tycker ni?

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-21 22:41
    Frågan är alltså om man tycker att det är okej att kalla sina barn det?
    Såg att det var lite otydligt i texten.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kalla sitt barn unge, ungjäkel...
  • puss

negativt med "unge"? eat my shit, säger jag

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Verkligen
    puss skrev 2010-06-21 22:28:24 följande:
    negativt med "unge"? eat my shit, säger jag
    Ja men eller hur. Det är ju bara ett slanguttryck på barn. Men folk blir upprörda så därför undrar jag. Och FL är väl rätta stället att fråga på..;.-)
  • Silverkatten06

Unge kan jag säga ibland när jag är lite irriterad, eller busunge / gullunge med ett gulligare tonfall om de är charmiga. Men ungjäkel eller jävla unge skulle jag nog alrig säga, faktiskt. Tycker inte det låter så trevligt att svära om de man älskar. Känns lika onaturligt för mig som att säga jävla pelle eller sambojäkel om min sambo...

• puss
    Silverkatten06 skrev 2010-06-21 22:29:36 följande:
    Unge kan jag säga ibland när jag är lite irriterad, eller busunge / gullunge med ett gulligare tonfall om de är charmiga. Men ungjäkel eller jävla unge skulle jag nog alrig säga, faktiskt. Tycker inte det låter så trevligt att svära om de man älskar. Känns lika onaturligt för mig som att säga jävla pelle eller sambojäkel om min sambo...
    sambojäkel
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Verkligen
    Silverkatten06 skrev 2010-06-21 22:29:36 följande:
    Hehe, jag svär så jäkla mycket hela tiden så för mig kommer det naturligt. Nej, men skämt åsido. Med tanke på hur jag svär i övrigt så är jäkel/jäkla rätt milt. Men jag tränar på att sluta svära, men det är svårt.
  • sataya

jag säger ofta unge.. sa unge till henne redan då hon låg i magen och en på jobbet blev så fruktansvärt upprörd på mig... men det struntade jag i.. även om jag säger unge (ungjäkel om hon gjort något dumt men aldrig så hon hör) så älskar jag ju henne över allt som finns...

• Menhir

Jag visste inte riktigt hur jag skulle rösta.

Men visst sjutton kallar jag ungarna för "ungjävlar" emellanåt - och för all del gubben för "gubbjävel" också.

Ibland ÄR de ju ungjävlar! Men den dagen jag säger det på allvar är det dags att börja fundera (eller kasta ut ungarna, herregud, det är snart dags i vilket fall!)

• Helene OSV

Brukar säga "hej skitunge!" när jag hämtar Sigrid på dagis! (hon är en unge och hon är skitig efter att ha lekt i sandlådan hela dagen, ibland säger jag "hej sandmonster!")

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Rhoda Horswunce

Det beror ju på hur man säger det. Ord är ju liksom bara ord, de har ingen betydelse förrän vi lägger någon betydelse i dem. Säger man ungjäkel med glimten i ögat så är det väl inte värre än att säga busunge eller något liknande med glimten i ögat, tycker jag. Men om man säger ungjäkel på det sättet som jag tror att de flesta människor använder det på, så blir det däremot kränkande.

Svar på tråden Kalla sitt barn unge, ungjäkel...