• Max32

Snart 4 år och svårt att lära sig siffrorna

Vår dotter är född i oktober -06 och är väldigt verbal och har stort ordförråd för sin ålder och lätt för att lära sig nya ord, men hon har väldigt svårt med att lära sig siffrorna från 1 - 9. Hon kan väl 5-6 av siffrorna men hon har svårt med. ex. 2, 3 och 4 och även om man tränat på en av dessa siffror så kan hon glömma den igen efter 1 minut. Ibland kan hon dom men sedan nästa dag har hon glömt dom igen. De siffror som hon lärt sig kommer hon dock ihåg. Hon är intresserad och vill lära sig siffrorna, vi har hållt på kanske 10 minuter per dag i 3-4 månader nu. I övrigt är hon väldigt praktisk och smart att lära sig olika saker förutom siffrorna. Bokstäver har vi inte börjat med ännu.
    Hur lång tid tog det innan era barn lärde sig siffrorna och är det fler som upplevt samma sak som vi ?

• Svar på tråden Snart 4 år och svårt att lära sig siffrorna
  • As mamma

Vår son har inga problem med siffrorna (han är 4) men han är mer intresserad av bokstäver och kan redan läsa och skriva och har fått väldigt högt verbalt resultat på IK test. Men vi fortsätter träna i den mån han vill och har roligt. Han gillar t ex inte att skriva siffror så vi gör inte det så mycket, skriver bokstäver istället. Men man kan ju träna siffror på andra sätt. Har du kollat på såna där häften där man kan träna olika saker? Där kan man t ex få räkna kor och sätta ett klistermärke med rätt siffra eller nåt sånt, och klistermärken är ju kul :D Och dessutom är det lite lättare. Då får hon ju in själva räknesystemet, siffrorna, förstår lite hur mycket 1, 2, 3 osv verkligen är... Men självklart ska ni bara träna om hon vill. Hon är ju så liten så hon MÅSTE ju inte kunna det. Men jag förstår att det är roligt att träna när hon är intresserad och duktig :)

• tru

Lära sig siffrorna är ett av målen i förskoleklass, inte att man ska lära sig de på dagis. Nu kan ju min 05 alla siffror och bokstäver och kan skriva enstaka ord när hon vill. Men de senaste halvåret gör hon de inte. Och hon vill även att jag ska förklara hur bokstaven ser ut på en del bokstäver även fast hon kan den. Vet inte om hon glömt hur man gör eller om hon bara inte är intresserad för tillfället. Spelar ingen större roll är hon inte intresserad så lägger jag ner att visa henne. Hon har nog koncentrerat sig på att växa på längden denna vinter.
    Siffrorna 1-4 lärde hon sig med hjälp av nr på bussarna.

Förresten så är de jätteduktigt att kunna så många siffror i 3 års åldern.

• kutiom

Min dotter kan nog bara en siffra och det är ettan, hon blev fyra i april. Hon lär sig bokstäver som hon är intresserad av och övar själv flitigt vid varje givet tillfälle men siffrorna har inte fått samma uppmärksamhet och då blir det ju svårare. Nu spelar vi en del yatzy och därigenom har hon lyckats snappa upp en del så jag tror att man måste ha något roligt att förknippa dom med för att det ska fastna. Jag tror helt klart att siffror är svårare än bokstäver.

• saran

Finns ju en anledning till att man börjar skolan först vid 6/7 års ålder...innan dess är det annat än det intellektuella barnet tränar

• Anghammarad

Jag menar, jag kunde varken räkna eller skriva förrän jag började skolan och,  jag lovar, det har gått bra för mig ändå. 

Svar på tråden Snart 4 år och svårt att lära sig siffrorna