• fru jönsson

Blev fotad av fartkamera idag i hyrbil - hur stor risk för böter?

Körde på en 50 väg i stan med ganska mycket trafik i stan, såg snabbt att det blixtrade till då kameran tog kort på bilen snett framför mig och sen tog den även på vår bil sekunden senare. En sån där mobil fartkamera. Körde kanske max 6-7km för fort.

Körde en hyrbil från Hertz som min mans jobb långtidshyr åt honom och hade stora svarta solglasögon på mig. Hur stor risk är det att jag får böter tror ni?

Hur gör de med folk med solglasögon på generellt? Och vad säger hyrbilsföretaget om polisen kontaktar dem, gör de det är ju frågan? För hyrbilsföretaget ser ju bara ett företags namn som hyrare.

• Svar på tråden Blev fotad av fartkamera idag i hyrbil - hur stor risk för böter?
  • Profeten

Du kan kallt räkna med en böter.

Dom är inte dumma uppe i Kalix tyvärr.

• fru jönsson

men jag har ju ingen anknytning till bilen liksom, inte min man heller om de inte säger det på hans företag men det tror jag inte, det är ju flera led att rota i. Och hur ska man kunna identifiera någon med stora solbrillor? Kan man inte neka då bara? Får väl se om några veckor :)

• norgesessan

Hertz- den som hyr- den som kör bilen....
    Varför skulle någon annan ta skulden för dig? När dom kontaktar Hertz så ser Hertz vem som hyr den, och då kontaktas din man, som får ange dig om han vill slippa böta. Fast det får han ju endå om ni har gemensam ekonomi.

Skulle någon okänd köra bilen borde det ju finnas en polisanmälan hos polisen, och finns inte det vet han ju vem som körde bilen.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • fru jönsson

men det är inte min man som hyr bilen utan ett företag han jobbar på, de hyr flera bilar samtidigt. De står inte själva på hyresavtalet

♥ Mamma till Benjamin -08 och Victoria -09 ♥
  • Ulf Harrys Farsa

Ägaren är icke straffbar, endast föraren.
    Vill Hertz inte lämna ut vem som haft bilen nehöver dom inte.

• norgesessan

Och företaget har inte koll på vem som lånar bilarna av dom?

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Ulf Harrys Farsa
    fru jönsson skrev 2010-06-21 23:53:35 följande:
    men det är inte min man som hyr bilen utan ett företag han jobbar på, de hyr flera bilar samtidigt. De står inte själva på hyresavtalet
    Blev du fotad i en hyrbil som ett företag hyrt så kan du sova gott.
  • fru jönsson

Om de frågar runt på företaget vet de ju självklart det men frågan är ju om de säger namn om de inte måste

♥ Mamma till Benjamin -08 och Victoria -09 ♥
  • Gung Ho
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-21 23:54:38 följande:
    Ägaren är icke straffbar, endast föraren.
    Vill Hertz inte lämna ut vem som haft bilen nehöver dom inte.
    Men det gör de.

Polisen skickar en förfrågan vem som hyrde en viss bil ett visst datum och en viss tid. Hertz skickar in de uppgifter de har (oftast iaf namn och personnummer om det är ett företag som hyr). Polisen tittar sedan om bilden de har matchar personen som Hertz angivit (i detta fall gör det inte det). Eventuellt skickar polisen en förfrågan till föraren eller företaget som hyr bilen. Detta händer ibland, ibland inte beroende på hur stor chans de anser de har att identifiera föraren (samt, tror jag, vem som har fall om fallet). Sedan är de upp till dem att svara. Hur företaget agerar är ju svårt att förutsäga för mig. De vet ju vem som har bilen, och din man kan ju knappast säga att han låtit en okänd person köra bilen som är hyrd på företaget eller att han inte har koll på vem som kör. Så i slutänden beror det nog på hur företaget ställer sig till förfrågan från polisen (som ev. inte ens kommer).

Vad gäller stora solbrillor så beror det på hur mycket de påverkar identifikationen. Jag körde alltid med solskyddet nere (varför gör inte alla det) och fick aldrig ngt otrevligt brev..
  • Ulf Harrys Farsa
    Add3 skrev 2010-06-22 00:01:05 följande:
    Men det gör de.

Polisen skickar en förfrågan vem som hyrde en viss bil ett visst datum och en viss tid. Hertz skickar in de uppgifter de har (oftast iaf namn och personnummer om det är ett företag som hyr). Polisen tittar sedan om bilden de har matchar personen som Hertz angivit (i detta fall gör det inte det). Eventuellt skickar polisen en förfrågan till föraren eller företaget som hyr bilen. Detta händer ibland, ibland inte beroende på hur stor chans de anser de har att identifiera föraren (samt, tror jag, vem som har fall om fallet). Sedan är de upp till dem att svara. Hur företaget agerar är ju svårt att förutsäga för mig. De vet ju vem som har bilen, och din man kan ju knappast säga att han låtit en okänd person köra bilen som är hyrd på företaget eller att han inte har koll på vem som kör. Så i slutänden beror det nog på hur företaget ställer sig till förfrågan från polisen (som ev. inte ens kommer).

Vad gäller stora solbrillor så beror det på hur mycket de påverkar identifikationen. Jag körde alltid med solskyddet nere (varför gör inte alla det) och fick aldrig ngt otrevligt brev..
    Sur Hertz ;)

Oavsett så är det föraren som är ensam skyldig, polisen kan aldrig kräva ägare eller nånannan på böterna, Fast dom vill ändra på det.
Svar på tråden Blev fotad av fartkamera idag i hyrbil - hur stor risk för böter?