• Bine78

5 månader och förkyld.

Hej.

Nu är det såhär att jag är förkyld och har smittat ner men snart fem månaders lilla tjej.

Några tips vad jag ska göra för att hon ska må så bra som möjligt.
    Hittils är hon bara väldigt snorig, hon vaknar av att hon blir täppt eller att det rinner ner mot halsen så hon hostar till. Sen blir hon ledsen och börjar gråta eller hulka (förmodligen från snoret) så hon kräks lite.

Jag har höjt upp huvudändan på sängen. Suger näsan med nässug och använder koksalt emellanåt. Något mer jag kan göra så det underlättar?
    Hon har precis fått förkylningen och jag vet inte vart den komer bära iväg.

Jag märker även tydligt att hon blir aldeles förstörd av att inte få  sova. Hon sover normalt hela nätterna och vissa nätter vaknar hon och vill äta ett mål.

Jag kommer då inte kunna sova denna natt, eftersom jag kommer känna att jag vill ha full koll på henne hela tiden.

• Svar på tråden 5 månader och förkyld.
  • sarap1978

Det här är livet som mamma, man får känna på det riktiga föräldraskapet brukar jag tänka när man verkligen måste "vårda" sitt barn.

Du gör redan allt rätt med huvudändan högt och koksalt mm.

Tänk på att kanske ta tempen ibland och ge alvedon om det behövs, dom små ska inte behöva ha ont eller feber.

Du är en bra mamma!!

• Mars2007

Ibland kan de ha ont i halsen och då kan panodil hjälpa för natten.

Annars tycker jag att du gör vad du kan. Tänk på att ta det nätt med nässug då det kan irritera slemhinnorna (tror jag det är). Finns nezeril pipetter från 2 mån kan ju vara bra inför natten.

Ofta kan de kräkas upp slem så det är inte negativt att det kommer upp.

• Bine78
    sarap1978:

Ja, jag lider verkligen av att se henne vara ledsen. Som tur är både jag och min man lediga för tillfället så vi får turas om att ta henne i natt.

Är det nå symtom jag ska vara uppmärksam på ifall det blir värre?
  • petrasandell

det är jätteviktigt att använda näsdroppar...för annars kan det gå över till öronproblem.

du kan ju vara uppmärksam på om febern stiger kraftigt eller om hon har feber länge....typ en vecka..

• Hemmyh

Usch det är inte kul när de är förkylda. Min son (7mån) har varit förkyld nästan 1 gång i månaden sen han föddes, första gången var han 8 dagar... Läkarna säger att han är extra känslig och trots att vi är jätteförsiktiga så blir han sjuk ändå...

Men det låter som du gör det du kan! Vi ger vår son nässpray innan han ska gå och lägga sig för natten. Vi började med det när han var ca 5 månader, då vår BVC sköterska sa att vi kunde göra det trots att det står 7 månader på förpackningen. Bara han sitter upp när man sprayar så är det ok.

Ge mycket ljummet vatten (kallt som du värmer lite i mikron) för det är det allra bästa mot slem i halsen. Om du tycker att det rosslar mycket när ditt barn andas tycker jag du ska ringa barnmottagningen så de får lyssna på henne. Vår pojk måste ha luftrörsvidgande när han blir förkyld då han är riktigt tät i halsen.

Som många skrev så håll koll på febern, hög feber en längre tid - ring till barnmottagningen. Vill hon inte äta så ge lite alvedon el. liknande då hon troligen har lite ont i halsen.

Det är aldrig roligt när de är förkylda, men det går över! Men de kan vara snoriga läääänge innan det försvinner helt.
    Hoppas din lilla tjej piggar på sig snart!

• Bine78

Hej. tack för alla svaren.

Än så länge verkar inte förkylningen bli så jobbig. I natt kräktes hon upp slem några gånger och jag behövde suga snor några gånger och ge nezeril mot nästäppa ett par gånger. Sen fick hon feber så gav henne febernedsättande. Mellan gångerna hon vaknade av allt snorande sov hon bra och lugnt.

Idag under dagenn har hon bara varit snorig, kan hända det blir värre till kvällen natten. Men hon verkar må ganska bra nu.

Svar på tråden 5 månader och förkyld.