någon som har hund?
min hund har fått jätteröda ögon, någon som vet vad det kan bero på?? hon är 7 år, hon är gammal för sin ras, är bara så orolig att det ska vara nått, vill inte förlora henne än
min hund har fått jätteröda ögon, någon som vet vad det kan bero på?? hon är 7 år, hon är gammal för sin ras, är bara så orolig att det ska vara nått, vill inte förlora henne än
Läste lite i "hälsoråd för hund":
hundar har en blinkhinna som delvis kan täcka ögat vid ögonirritation eller ögonskada. Inflammation i bindhinnan är vanligt hos många hundraser med bla annat symptomet att bindhinnan är röd och svullen och att ögat rinner.
Det verkar som om det vore bra om du kontaktade en veterinär och fick veta vad det är för fel.
Kolla också denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m5302333.html
Vilken ras är det?
en grand danois
men hon är inte svullen och det rinner inte
det står: röd ELLER svullen bindhinna, smärta och ljuskänslighet. Detta är ett av flera symptom, jag antar att de inte måste ha allihop. Hon har inte skadat sig på något då? Det sitter inget hår eller så i ögat?
Vad man vill veta är var hon är röd. Är det på ögonvitan, på ögonslemhinnan (den ser man om man tex drar ner nedre ögonlocket)?
Röd ögonslemhinna: Tyder på konjunktivit, dvs inflammation i ögonslemhinnan. Se efter så din hund inte kniper med ögat eller på något annat sätt verkar ha ont i ögat -det kan tyda på hornhinneskada. Konsultera veterinär snarast.
Röd ögonvita / hornhinna: Röd ögonvita kan vara en blödning i ögonvita. Oftast orsakat av yttre trauma. Brukar kunna självläka. Man vill dock gärna se så där inte finns hornhinneskador.
Röd hornhinna - kärlbildning över hornhinnan tyder på uveit. En inflammation. Ett smärtsamt tillstånd som har många orsaker. Sök veterinär snarast.
därtill finns en uppsjö av sjukdomar som kan drabba ögat: allergier, rasbundna sjukdomar.... osv osv....
Ögat är en känslig del på kroppen. Vid problem med ögonen rekommenderas veterinärkontakt snarast!