• Anonym

Hur får jag min bebis att dricka vatten?

Som frågan lyder "hur får jag min 6-månaders bebis att dricka vatten?" Har börjat fasa ut amningen nu och hon äter som hon ska, men verkar inte vara så förtjust i att dricka vatten (eller något annat heller för den delen)... Någon kanske har tips på hur ni "lärt" era små att dricka vatten Jag har provat att ge ur både flaska, glas och pipmugg, provat ljummet vatten (någon sa att bebisen hellre dricker det) o juice, men inga framsteg Smakisarna tog ju också lite tid för henne att acceptera, men jag har försökt att ge vatten varje gång också men där är det stopp..

• Svar på tråden Hur får jag min bebis att dricka vatten?
  • Mlir

Tyckte min son drack lite vid den åldern blev väl 10-20 ml till varje måltid.. Det som funkade på min son var att "spruta" in vattnet i munnen på honom det tyckte han var roligt så han gapade efter mer så fort jag slutade med det. Rätt mycket rann ju utanför men han fick iaf i sig mer än vad han fick när han drack själv :P

När jag slutat med amning och börjat med fastare mat så började han dricka betydligt mer. Har du frågat bvc hur mycket de bör dricka? Jag gjorde aldrig det. Men med tanke på att han började dricka mer då han fick mindre vätska genom amning och mat (hade rätt mycket vätska i de första puréerna jag gjorde) så kanske han fick i sig nog ändå :)

• Nyfiken gul

tipset jag har fått med mina tre barn är att till maten servera ersättning eller en skvätt välling som måltidsdryck.

jag har också vant barnen vid att alltid ha tillgång till färskt vatten. I början har dom givetvis bara lekt med nappflaskan men vartefter tiden gått har dom tagit sina klunkar och sen har dom fattat galoppen. Så låt han alltid ha tillgång till vattenflaska och erbjud alltid vatten ur den då och då under hela dagen - även om den mestadels bara hamnar i leksakslådan.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym

Tack så mycket för era svar o tips

Svar på tråden Hur får jag min bebis att dricka vatten?