• EvaTora

Har ev. ätit biffar av sur köttfärs

Hjälp, hjälp. Sitter och förbannar min snålhet och dumhet.
    Skulle laga biffar tidigare ikväll. Öppnade köttfärsen som förvarats väl och som går ut imorgon. Tyckte den luktade surt, men dels har jag ett konstigt luktsinne pga graviditeten, dels var det längesedan jag lagade något med köttfärs. Ville ju inte kasta bort kvällsmaten pga av att mitt luktsinne kanske inte är ok. Tanken fanns dock där hela tiden att köttfärsen kanske inte var ok. Ändå tillagade jag den (ordentligt genomstekta) och nu ligger de i magen och skvalpar.

Tänk om jag kommer att drabbas av en ordentlig matförgiftning nu!?!?!? Jag lär ju märka det...
    Har någon gjort något liknande och klarat sig ändå?

• Svar på tråden Har ev. ätit biffar av sur köttfärs
  • La Lola

Du stekte ju köttfärsen.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • miguelangel

vi kan ju börja me att inte äta sur köttfärs! sen gör de inte så mycket om du stekt den väl, men förbered dig med en stor hög med tidningar och massor av toalettpapper. Du kan även dricka mjölk eller yogurt. mvh miguel

• EvaTora

Ja, jag stekte den ju väl så jag har ju inte fått i mig någon rå köttfärs. Jag inbillar mig att det ska hjälpa, men jag har ju läst om hur elaka köttbakterier kan vara så det kanske inte hjälper, eller?!?!
    Usch, jag blir så ledsen. Jag inser ju att jag lär märka om vi blir sjuka eller inte, men jag kan uinte låta bli att ta ut det i förskott...

• La Lola
    EvaTora skrev 2010-06-22 19:17:37 följande:

Ja, jag stekte den ju väl så jag har ju inte fått i mig någon rå köttfärs. Jag inbillar mig att det ska hjälpa, men jag har ju läst om hur elaka köttbakterier kan vara så det kanske inte hjälper, eller?!?!
    Usch, jag blir så ledsen. Jag inser ju att jag lär märka om vi blir sjuka eller inte, men jag kan uinte låta bli att ta ut det i förskott...

Men du vet ju inte om köttfärsen var gammal...
    Det var ju dessutom före datumet skulle gå ut o du hade förvarat den rätt...
  • j 3 n N y

Men hur smakade det? Dåligt kött/köttfärs går nästan inte att äta för det är så vidrigt äckligt. Själv gjorde jag kalvfärsbullar med färs som gått ut två dagar tidigare häromdagen och vi klarade oss allihopa. Lita på hur det smakade och oroa dig inte!

• EvaTora

sjögurka 79 skrev 2010-06-22 19:20:51 följande:
    Men hur smakade det? Dåligt kött/köttfärs går nästan inte att äta för det är så vidrigt äckligt. Själv gjorde jag kalvfärsbullar med färs som gått ut två dagar tidigare häromdagen och vi klarade oss allihopa. Lita på hur det smakade och oroa dig inte!

Den råa köttfärsen luktade surt men de färdiga biffarna smakade ok. Dock ligger det en lätt sur doft över rummen nu. Kanske är det inbillning, men både maken och jag känner den.

La Lola skrev 2010-06-22 19:20:08 följande:
    Men du vet ju inte om köttfärsen var gammal...
    Det var ju dessutom före datumet skulle gå ut o du hade förvarat den rätt...

Fast jag vet ju inte vad de har haft för sig på ICA... Och den låg ju faktiskt i bilen i ca 10 min innan den kom i kylen igen.

Men vi kanske inte ska oroa oss. Det känns bara så dumt och nesligt om man blir sjuk av något som man skulle ha kunnat undvika.

• inze

Var det sån där fabriksförpackad? Den tycker jag ofta luktar lite skumt när man öppnat förpackningen. Kanske inte surt men lite annorlunda än vanlig nymald färs.

• charmmiss

jag köpte färdiga köttfärs hamburgare förra veckan från ICA maxi. De luktade inget när jag öppnade förp, men de smakade inte så bra tyckte jag, men det tyckte min man.
    kan säga att jag låg magsjuk i två dagar, trodde att jag skulle dö, eller önskade nästan att jag dog, så dåligt mådde jag. Även min man och treåriga dotter blev dåliga, trots att dottern bara tog två bett, är så glad att min ettåring inte åt av maten.
    Hoppas ni klarar er!

• EvaTora

Nu har vi klarat natten iallafall. Jag vetr inte hur långt efter matförgiftningen kan bryta ut, så vi kanske inte ska "ropa hej" än...?

Svar på tråden Har ev. ätit biffar av sur köttfärs