• tjötas

Studsmatta - ja eller nej?!

Min fyra-åring önskar sig en studsmatta såååå mycket. Jag är tveksam... Framför allt är de lite farliga, även med skyddsnät. Ser aldrig barn hålla sig till "en i taget"-regeln och ramlar de på varandra är det ju lika illa som att ramla utanför. En dagiskompis hoppar runt med gips från lår till tå just nu, pga studsmatte-olycka. Onödigt, tänker jag!

Och, helt ärligt, jag tycker inte det är särskilt vackert att ha ett sånt där åbäke i trädgården...

Så, varför har ni valt studsmatta, eller varför inte?!

• Svar på tråden Studsmatta - ja eller nej?!
  • Prinsessan Zelda

vi skaffade en förra sommaren. då var barnen 4 och 2 år. men inte så stor, utan en lite mindre variant. med skyddsnät såklart. de får hoppa två och två i den. På denna lilla hoppas det inte lika högt och det blir inte lika mycket fart åt sidorna då den är mindre. de hoppar jättebra tillsammans och älskar den.

• Cia o krabaten

Vi har valt nej, liksom till egen pool.
    Jag orkar inte hålla på och passa hela tiden.
     Visst fåår de hoppa hos grannen när jag är med, med det räcker.

• Annica71

Vi har en och tjejerna ÄLSKAR att hoppa i den. Vi har sagt att man får hoppa 2 och 2 men att de som hoppar ska vara jämngamla/jämnstora och de funkar jättebra. 

Visst kan det hända olyckor men det kan det ju göra när de cyklar, åker sparkcykel osv också. Studsmatta är bra tycker jag då de befrämjar att barnen rör på sig och får bra balans och kroppskontroll. 

Även jag och min man hoppar i motionssyfte .

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • The Bumblebee

Vi köpte en stor studsmatta för ett par veckor sedan. Jag har varit väldigt skeptisk innan, särskilt  då jag sett flera studsmattor med de mest värdelösa skyddsnät. Obestämd Nu hittade vi dock en med ett skyddsnät som man liksom tråcklar fast innanför fjädrarna - nätet är spänt, har dragkedja vid öppningen - och det finns inte en chans att man kan hoppa eller ramla ut.

Grabbarna är 4 och 5 år och får inte hoppa utan uppsikt. Vi har studsmattan placerad så jag har bra uppsikt över den från diskbänken i köket. Då kan jag hålla koll samtidigt som jag lagar mat. Tungan ute

De får bara hoppa en i taget!

Vi vet om riskerna men försöker med regler minimera risken för skada. Det tog inte lång stund innan ena pojken gjorde illa sig (de fick då hoppa tillsammans...) och efter den händelsen har barnen större förståelse för varför de enbart får hoppa en åt gången.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Tinnys

Vi har en och killarna älskar den, de är 2 o 3. Hoppar varje dag. Stora tjejen som är 9 tycker den är för liten... 240cm. Så det blir till att köpa en större i år.

• The Bumblebee
    Tinnys skrev 2010-06-22 20:43:02 följande:
    Vi har en och killarna älskar den, de är 2 o 3. Hoppar varje dag. Stora tjejen som är 9 tycker den är för liten... 240cm. Så det blir till att köpa en större i år.
    Det var så vi tänkte att det skulle bli - så det var nog lika bra att köpa en stor direkt.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • YokohamaNr2

Nej!  tycker de är fula som du TS och orkar heller inte hålla på att passa hela tiden. Jag tänker också som så att när de väl får hoppa hos någon så blir det destor roligare, har man en hemma är det inte lika spännande!

• tjötas
    YokohamaNr2 skrev 2010-06-23 11:12:11 följande:
    Nej!  tycker de är fula som du TS och orkar heller inte hålla på att passa hela tiden. Jag tänker också som så att när de väl får hoppa hos någon så blir det destor roligare, har man en hemma är det inte lika spännande!
    Smart tänkt
  • Dr Mupp

Vi har en pytteliten på ca 1 metern. Ni vet den där låga inomhusvarianten. Skulle köpa större om vi hade plats för det.

• Smilla75

Ja, herregud bara man har nät så. Behöver ju inte noja över allt. Det är farligare att ta bilen till dagis.

• Kina79

Vi köpte en för någon vecka sedan till tjejerna som är 6 och 4. De älskar den och hoppar från tidig morgon till sen kväll.
    Vi öpte en som är 4 meter, tänkte det var lika bra när vi ändå skulle köpa. Och naturligtvis med nät.
    Jag ser det som jättenyttig motion och bra träning för balans o kroppsuppfattning. Min stora tjej är dessutom lite mullig och har lätt för att gå upp i vikt, så för den sakens skull så är det kanon

• Lyskompis

Vi har en som här 240 cm och en son på 3 år som bara älskar den. Mycket bra investering. Hellre en studsmatta än en gungställning eller rutchbana.

• nexie

Ja däger jag med!
    Vi skaffade en i för ett par veckor sedan och mycket hoppande har det blivit, dom tycker det är jättekul (4 och 2 år).
    Vi har stor tomt oh har en... ja vad kan den vara typ 4 meter kanske.... den största som fanns där vi handlade iallafall... den var billigare än mittemellan varianten och den tar ändå bara en bråkdel av tomten så vi tog den.

• Miss Lau

Vi har en studsmatta som är 4 m (givetvis med nät) och alla fyra barnen älskar den och hoppar massor. Jag tycker det är ett billigt nöje och bra att de rör på sig. Ful på tomten ja men det kan jag ta. Och visst kan de skada sig men de kan de göra på precis vad som helst.

• thecarseatlady
    Kina79 skrev 2010-06-24 21:32:39 följande:
    Jag ser det som jättenyttig motion och bra träning för balans o kroppsuppfattning. Min stora tjej är dessutom lite mullig och har lätt för att gå upp i vikt, så för den sakens skull så är det kanon
    Samma här! Jag var väldigt tveksam först och väntade mig en massa olyckor...men nu kan jag helt ärligt säga att det är den bästa leksak vi någonsin köpt! För aldrig förr har barnen fått någonting som de har använt flera gånger varje dag under så lång tid och som dessutom är nyttigt för dem. Barnen är 3, 7 och 9år gamla.

Det enda negativa jag kan säga är att inga andra föräldrar här omkring har några regler som helst för sina studsmattor. Finns det 6 barn som vill hoppa så får alla 6 hoppa samtidigt, och bollar och vad som helst får de också ha att bryta fötterna på... Hos oss har vi som regel att max 2 barn hoppar samtidigt och att de absolut inte får ha med sig några saker på studsmattan. Om de inte håller de reglerna blir de utan studsmatta, så det har funkat klockrent hittills, våra ungar läxar upp grannbarnen när det behövs Flört därför kan jag inte förstå varför vissa andra föräldrar inte vågar sätta gränser...
  • Busbellan

JA säger jag!
    Studsmattan använd flitigt av alla tre barnen här hemma. Vi har en av större modell.
    Skitsamma om den är ful att titta på, resten av vår trädgård är inte perfekt den heller

Barnen rör på sig massvis och får en otrolig kroppskontroll av hoppandet

Mamma till Nora, August och Ella
  • soldis

Vi har en stor till oss. Barnen är 3 och 5 år. De älskar den och får till höga hopp. Därför vill de bara hoppa en i taget (olika vikt så de ramlar mycket annars). Vi har nät till våran. Både jag och maken tycker dessutom att det är jättekul och det bränner bra många kalorier! jättejobbigt!

Svar på tråden Studsmatta - ja eller nej?!