• AsaLu

Viftar era barn mer med ena armen???

Jag håller på att förgås av oro... Min dotter på 3 månader (hon är för tidigt född v 32 så korrigerat är hon 7 veckor) använder sin högra arm lite mer. Det är inte det att hon inte använder vänstern men inte fullt så ,mycket. Hon har alltid huvudet åt höger så hon använder alltså handen hon tittar på mest. Är det ok???
    Till historien hör att vi har en kille på 2 år som har fått konstaterat en mild cp-skada i just vänster sida, och som jag kommer ihåg det började vi se just på detta sätt på honom. Men det var säkert andra saker också, typ att han knöt vänsterhanden och hade svårt att räcka ut tummen. Det ser jag inte alls på henne.
    Vi har haft en riktigt jobbig graviditet med Lillan så jag har nog en krisreaktion men jag skulle vilja höra om det är någon annan som sett att deras barn är "högerhänt"  el "vänsterhänt" utan att det varit något konstigt, jag vet ju inte hur det ska se ut!!!

• Svar på tråden Viftar era barn mer med ena armen???
  • bananflugan82

Jag har killar som är 5 månader, födda i vecka 33. Den ena killen använder sin ena arm mer än den andra, viftar mer med den så att säga. Men han kan öppna och stänga den andra handen lika mycket o så. Tror inte det är nån fara, det jämnar nog ut sig sen.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • Miracle09

När min dotter var två månader ungefär så märkte jag det på henne, att när hon låg i babygymet, så viftade hon nästan bara med vänstra. Det var precis som om hon inte fick upp högra armen riktigt. Sen hade hon också huvudet alltid åt höger sida. Efter ett tag började hon vifta med båda lika mycket och ligga med huvudet åt båda hållen.
    Så jag tror det är normalt.

• AsaLu

Tack snälla för svar, det känns mkt bättre!!

• Smillas

min 5 månaders viftar mer med höger arm och stampar med vänster fot :)

• bananflugan82

nu har min kille börjat använda båda armarna lika mycket. men det tog ett tag! gick några veckor då han mest använde en arm.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • Flickan och kråkan

Båda mina höll på mer med en arm och hand + ben ganska länge, vanligt. Det jag däremot tänkte på i din TS var hennes huvud, att du skriver att hon alltid har sitt huvud åt ena hållet. Det skulle jag vara lite observant på - obs inget farligt - det är vanligt att de gör så för att de legat åt det hållet i magen, men viktigt att jobba med för annars kan de riskera att få skevt huvud, kan också bero på torticollis vilket man kan behöva hjälp med av sjukgymnast. Prata med BVC om detta.

• AnAngel

min flicka på 7 v sover alltid med huvudet åt samma sida, oavsett hur vi lögger ner henne så ändrar hon de själv! Men tror inte de är ngn fara... hon kan ju vända på huvudet om hon vill. TS tror allt jämnar ut sig för ditt barn med tiden! Va lugn"!

• Flickan och kråkan
    AnAngel skrev 2010-07-24 20:07:37 följande:
    min flicka på 7 v sover alltid med huvudet åt samma sida, oavsett hur vi lögger ner henne så ändrar hon de själv! Men tror inte de är ngn fara... hon kan ju vända på huvudet om hon vill. TS tror allt jämnar ut sig för ditt barn med tiden! Va lugn"!
    Men det är något man bör hålla koll på. Vår äldsta son gjorde likadant, sov alltid med huvudet åt ena hållet (inga problem alls att vrida huvudet åt båda hållen), när han var 3½ månad upptäckte en sjukgymnast på barnsjukhus att han började bli aningens skev och platt på ena sidan. Det är jättevanligt och jättelätt att "ordna till" om man inte bara låter det bero. Vi fick en sidkudde/rekommenderades sidkudde.
  • mytrouble
    Flickan och kråkan skrev 2010-07-24 22:33:07 följande:
    Men det är något man bör hålla koll på. Vår äldsta son gjorde likadant, sov alltid med huvudet åt ena hållet (inga problem alls att vrida huvudet åt båda hållen), när han var 3½ månad upptäckte en sjukgymnast på barnsjukhus att han började bli aningens skev och platt på ena sidan. Det är jättevanligt och jättelätt att "ordna till" om man inte bara låter det bero. Vi fick en sidkudde/rekommenderades sidkudde.
    Jag är jäkligt besviken på BVC som ignorerade när jag sa att min son var lite skev när han var 4 månader. Fick bara höra att det inte syns när håret växer ut(!) Hade jag fått tips då om den där sidokudden hade det rättat till sig. Nu är han 6 månader och det är för sent Rynkar på näsan
  • mytrouble

För övrigt viftade min son alltid mer med högerhanden tidigare - och han är helt normal. Tolkade det bara som att han helt enkelt är högerhänt Glad

• Linn 80

Minns inget om armarna men min son sparkade mera med högra benet mot för vänster ben. Idag är han 4år och helt normal.

Svar på tråden Viftar era barn mer med ena armen???