• LIJS
    Äldre 22 Jun 19:53
    2186 visningar
    6 svar
    6
    2186

    Kan man få medgivande trots arbetslöshet?

    Vad tittar de på i hemutredningen? Är det okej att en har a-kassa och den andra fast heltidstjänst, den lönen är så pass bra att den skulle kunna försörja hela familjen utan problem.

    Ser de något på utbildning om den arbetslöse har goda chanser till jobb? Eller är det bara att vänta med utredning tills båda har jobb? Någon med erfarenhet av detta? Vore mycket tacksam för svar.

  • Svar på tråden Kan man få medgivande trots arbetslöshet?
  • Äldre 22 Jun 20:06
    #1

    När det gäller den biten så är det ekonomin som helhet de tittar på mer än om det är en eller två personer i hushållet som tjänar pengarna. Så länge ekonomin är stabil och tillräcklig dvs mer inkomster än utgifter så är det ingen fara.

  • LIJS
    Äldre 22 Jun 20:12
    #2

    Åh tack för ditt svar, det lät bra. Borde ju precis som du skriver vara totala ekonomin de ser på.

  • Äldre 22 Jun 20:59
    #3

    Det som KAN spela roll är sedan när ni kommer till val av land, där har ju alla länder sina regler och krav och en del ser allvarligare på om det är kvinnan som jobbar och mannen är arbetslös

  • Äldre 22 Jun 22:48
    #4

    Det första lät ju bra men det sista blev jag orolig över. 

    Jag har nämligen en heltidstjänst som vi klarar oss på utan problem, men min man är arbetslös till och från.

    Vilke länder ser allvarligt på det? 

  • Äldre 22 Jun 23:39
    #5

    "allvarligare" kanske var ett dumt ordval, vad jag menar är att det finns länder som är konservativa och gammaldags enligt vårt sätt att se och då ingår synen på vem i hushållet som "bör" vara familjeförsörjaren. På de olika adoptionsorganisationernas hemsidor kan ni läsa om resp länders krav.

  • Äldre 23 Jun 01:46
    #6

    Att få ett medgivande i SVerige är helt säkert möjligt om ekonomin i övrigt är god men det finns säkert ursprungsländer som, trots svenskt medgivande, är fundersamma om mannen i familjen saknar arbete .....

Svar på tråden Kan man få medgivande trots arbetslöshet?