• time2live

Säga till andras barn...?!!

Hej alla FL:are!

Blir lite uppjagad i detta nu då jag just skickat hem grannarnas tjejer på 7 & 6 år.

Det hela utspelar sig på vår tomt där min dotter på snart 4
    leker med de två andra grannarna på 7 respektive 6 år.

Min tjej frågar de andra om de vill leka med henne
    då de leker innen hos den ena av tjejerna.

De kommer över på vår tomt & sedan är det bara en massa
    :-" Om inte vi får ha den grejen så får du aldrig leka med oss igen,
    Om inte vi får bestämma så är du dum
    vi ska göra 'ditten datten' i morgon det ska inte du
    LOOSER".
    Ja osv osv...

"Barn är barn" tänker jag, självklart testar 3 tjejer hierarkin dem emellan
    men efter 15-20 minuters 'bossande' tycker jag att det räcker och
    går ut ifrån uterummet och säger just detta till tjejerna.

-" Jag tycker att det räcker nu tjejer, jag tycker inte att ni är speciellt
    snälla kompisar när ni hela tiden håller på och ska bestämma.
    Det börjar bli sent så jag tycker att ni kan gå hem".

Den ena tjejen säger genast förlåt och inser sitt 'klavertramp'
    medans den andra tjejen inte tycker att det är något.
    Då fortsätter jag med -"Jag kommer att berätta det här för båda era mammor för jag tycker verkligen inte att ni har varit snälla vänner".

Sagt och gjort så talar jag med bådas mammor.
    Mamma nr 1 rycker på axlarna och menar på att 3 tjejer fungerar inte och
    mamma nr 2 tycker inte jag har rätt att tillrättavisa hennes dotter över
    "konflikter som de själv ska lösa".

Så vad säger ni?
    Var det rätt att låta de försöka lösa sina hierarki-problem själv i 15 minuter
    eller skulle jag låtit det pågå?

• Svar på tråden Säga till andras barn...?!!
  • BejbyBoo

Jag tycker att du hanterade det hela bra och det är bara att beklaga att de andra mammorna inte tog det på allvar.

♥ Älskade, älskade lilla E. 28/12-08 ♥
  • Blondie 80

Om man inte får säga till andras barn kan man inte umgås med andras barn... om jag får vara lite hård. 

Jag tycker inte att det verkar som att leken förde någonting positivt med sig för din dotter så du gjorde rätt i att avbryta det hela.

E 050902 & J 080217 seriously-pysslig.blogspot.com
  • Nyfiken gul

du agerade helt rätt! och tjejernas beteende kan förklaras av att mammorna tyckte som dom tyckte...

visst ska barn kunna hantera konflikter själva - men till en viss gräns som du ju också mycket riktigt drog när en viss tid hade gått. Och din dotter är bara 4 år och har inte lärt sig det här riktigt än och självklart blir hon överkörd av nån som är äldre och fattat den här sociala koden.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • lokisse

jag tror inte att det är rätta vägen att ta det med deras mammor hotet (att man kan ta upp det med deras mammor i vilket fall är självklart) men jag tror inte pa att problemet löser sig för att man hotar med att berätta för mamma. det blir bara lite skvaller varning över det hela lite samma grej som tjejerna själva gjorde -"är du inte snäll pratar jag med din mamma" /
    -"om du inte gjör som vi säger sa far du inte leka med oss".

jag tror inte att dom skulle löst det själva men jag tror inte heller att det är rätt väg att ga att kliva in och säga ifran utan i det fallet tror jag att det kan vara bätre att hitta en ny lek eller avleda fran deras bossande pa annat sätt.

Difficile est saturam non scribere
  • La Lola

Jag tycker du höll tyst väldigt länge!
    Själv hade jag inte kunnat vara tyst i hela 15 min!

Såklart gjorde du rätt!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • LillaTanten

Jag håller med - jag tycker att  i den åldern är 15 minuter tid nog för att själva försöka lösa en konflikt - vilket de inte verkade kunna görapå ett konstruktivt sätt.

Att mammorna inte inser att vi som vuxna ska vara rättesnören och förebilder för våra barn är beklagligt, och jag tycker att du gjorde helt rätt. Jag hoppas att flickorna själva tänker till - så små de är - och lärde sig något av händelsen.

Kanske har jag stor förståelse för ditt agerande eftersom jag själv var "byahäxa" under många år och då träffade på många föräldrar i förnekelse - "mitt barn och andras ungar" du vet!

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • idiblon yes

Det är ju inte konstigt att de beter sig så om de har sådana idioter till morsor.

Vuxna (och barn) SKA säga till och ge svar på tal. Allt annat är otryggt. Avskyr klemare, de skapar små otrygga monster. Blä.

Men nej, jag förstår inte varför man ska prata med någons mamma heller, som hot. Visst kan man prata med dem, men det ska komma naturligt och inte som ett hot. Ungar kan ta svar på tal, de behöver det.

Vilar vid denna källa...
  • Glimma76

De är barn, de klarar inte av att lösa alla problem själva. Dessutom är ju din dotter så liten och har ju inga som helst möjligheter att försvara sig, då hon ju inte ens har samma hjärnkapacitet att tänka och fårstå som de större tjejerna än, så naturligtvis måste man som vuxen bryta in.

Visst kan man ge en konflikt en lite tid att lösa sig själv, men du hade gett mer än nog med tid.

Dålig stil av deras mammor, inte konstigt att ungarna beter sig som de gör.

Jag säger till andras barn när inte föräldrarna klarar av det själva, eller inte är där och kan göra det själva.

• Skånemormor

Jag tycker du gjorde helt rätt. Du verkar ha sagt till dom lugnt och bestämt. Tycker inte heller att det var fel av dig att prata med flickornas föräldrar. Tycker däremot att flickornas föräldrar tog lite väl lätt på det, och att säga att flickorna skall lösa det själv är ju helt befängt. Hur skall en 4-åring kunna "ta upp detta" med barn som är så pass mycket äldre än henne själv.

Svar på tråden Säga till andras barn...?!!