• Salsan

Hur gör man för att få en lägenhet i Göteborg?

Vi ska flytta till Göteborg efter sommaren eftersom min man ska börja plugga och jag ska börja på nytt jobb. Men hur sjutton gör man för att få tag på en lägenhet? Det börjar dra ihop sig nu och jag börjar bli stressad över att inte ha någonstans att bo.

Vi har varit med på boplats i 1,5 år nu utan att få napp. Helst vill vi bo i Mölndal, Partille eller Örgryte. Vill gärna ha en fyra men det funkar med en trea också.

Hur ska vi göra? Någon som har tips att dela med er av? Kanske någon som känner någon som vill bli av med sin lägenhet rent av. 

• Svar på tråden Hur gör man för att få en lägenhet i Göteborg?
  • Jasusu

Det är svårt om man begränar sig till ett fåtal platser`och inte kan tänka sig att bo i tex angered eller Bergsjön.
    Ni kanske f¨år hyra andrahand tills ni fått nått eget?

• AnnelieTyresö

Kolla på Blocket, kanske nån har ett kontrakt de vill bli av med?
    Som kanske fått tjänst utomlands eller så.
    Annars finns det säkert flera andra hands kontrakt att kika på där.

Trooor Lagenhetsbyte.se hade nån sök för andra hands, eller byte med det ni har nu?

• Gorban

Jag vet flera som flyttat till Gbg som har ringt upp hyresvärdar, även större sådana från allmännyttan, och berättat att man kommer utifrån och flyttat på grund av jobb och liknande. Sedan har de ganska snabbt fått en lägenhet. Verkar nästan vara lättare än om man redan bor i Gbg.

• Salsan

Tack för tipsen. Självklart kan vi tänka oss att bo på andra ställen också men de jag nämnde är där vi helst vill bo. Vi har ringt igenom listan över hyresvärdar i Mölndals kommun utan resultat. Nu har vi som en av tre blivit erbjudna visning på en lägenhet så vi hoppas att det löser sig.

• AnnelieTyresö

Hur går det ts?

• Salsan

Det har gått riktigt bra faktiskt. Vi har fått ett förstahands-kontrakt genom en av de mindre hyresvärdarna som inte är med på boplats

• rolinskitjejen
    Stormorsan skrev 2010-06-23 10:28:32 följande:

Boplats är väl det som gäller. I Mölndal går det ca 150 sökande på varje ledig lägenhet så det kan bli svårt, har själv stått i kö ca 10 år innan jag fick min önskelägenhet.

Ring direkt till privata hyresvärdar, de kan ibland gå förbi boplats, här finns en lista med telefonnummer inom Mölndal. 

www.molndal.se/innehall/byggabo/fastighetsaga...

Länken fungerar inte men jag söker oxå bostad och skulle vilja ha en lista på hyresvärdar
  • Stormorsan
    rolinskitjejen skrev 2012-05-08 11:46:49 följande:
    Länken fungerar inte men jag söker oxå bostad och skulle vilja ha en lista på hyresvärdar
    Sorry länken är nästan 2 år gammal och kommunen har tyvärr inte den servicen längre utan hänvisar till Boplats och Gula Sidorna.
  • Buifawin

Till Salsan Jag försöker också hitta en lägenhet i Mölndal för mig och mina två barn. Skulle du kunna råda mig till den hyresvärd som du tog kontakt med? Vore jätte tacksam.

• Salsan

Vi fick lägenhet i Kållered hos Akelius. Vi bor faktiskt kvar här fortfarande då vi trivs riktigt bra.

• lasselofs

En gammal tråd men ett alltid aktuellt ämne så jag svarar till de som söker privata hyresvärdar i Göteborg. Totalt finns det ca 600 hyresvärdar i Göteborg. Det finns några fåtal på kommunens hemsida, som alla bearbetar, sen finns det en komplett uppdaterad lista på alla hyresvärdar här:
    www.xn--privatahyresvrdar-2qb.nu/privata-hyresvardar/goteborg-privata-hyresvardar/

Sen finns det en Facebookgrupp att använda sig av där man kan få information o lägenheter som håller på att bli lediga i Göteborg.
    https://www.facebook.com/groups/1589413824671818/

Svar på tråden Hur gör man för att få en lägenhet i Göteborg?