• HjärtatAlicia

Hjälp med dreamweaver, lägga upp hemsida.

I ett skolarbete så byggde jag en hemsida genom Dreamweaver. Jag kom in på skolans server och la upp sidan för mina lärare, och adressen blev inte som alla andras såg jag..
    min: www. home.hhh.se/~digi5628/
    andras www. home.hhh.se/~difo6895/uppgift1

Nu är problemet en andra uppgift jag fått.. att bygga ännu en sida..
    Den första har jag samlat allt i en mapp som heter "www", och denna ska heta "projekt".. men jag kan lixom inte ladda upp sidan till skolans server så att den syns.. för jag kommer bara in på den första jag gjorde... får inte alls det att funka och får inte tag i min lärare eftersom det är semester nu :/ HJÄLP?
    Har en bild på hur det ser ut här http://www.familjeliv.se/Hem/flickanfin/galleri.php?cur_album=Standard

Ni ser www-mappen... det syns på sidan utan att skriva /www i adressen...

• Svar på tråden Hjälp med dreamweaver, lägga upp hemsida.
  • saltabanditen

För det första så är adressen helt fel men det spelar eg inte så stor roll.

Sen ska du undvika att döpa mappar till www eftersom den redan finns på servern.

Det som händer när du döpt en mapp till www är att allt hamnar i rotkatalogen på servern, det är därför din adress skiljer sig åt. Om du döper om den kommer du att få liknande som de andra.

Din bild säger inte så mycket men jag gissar att du laddar upp filerna utanför serverns www-mapp och då blir det inte synligt. Du måste alltså kontrollera vart den ligger på servern.

För att säga det kort: hade du döpt till annat än www från början hade inte problemet uppstått.

• HjärtatAlicia

Adresserna var inte riktiga, det var bara för att visa exempel...

Jag har nu provat att lägga över det jag hade i "www-mappen" i en mapp som heter "hemsida" istället.. men nu går det helt plötsligt inte att hitta sidan i webbläsaren längre :(

• saltabanditen

Uppdatera, den kan vara cachad.

• saltabanditen

Jag är nästan säker på att du inte fått till det med katalogerna.
    Kontrollera att de verkligen stämmer och att det inte finns konstiga tecken att rootmappen finns där.

• HjärtatAlicia

Men var/hur kollar man det? Har inte riktigt fattat hur man gör.. använder ju mig av den "uppladdaren" till servern genom dreamweaver..

• saltabanditen
    HjärtatAlicia skrev 2010-06-23 21:43:39 följande:
    Men var/hur kollar man det? Har inte riktigt fattat hur man gör.. använder ju mig av den "uppladdaren" till servern genom dreamweaver..
    Ok.
    Skaffa en ftp-klient istället.- Du fårt bättre koll helt enkelt.
    Filezilla rekommenderar jag.
  • HjärtatAlicia

Jag har filezilla på datorn för det rekomenderade skolan med men jag fattar inte hur det funkar det heller.. men får väl ge det ett försök till..

• HjärtatAlicia

Nu har jag klyddat till det helt och hållet, och ingen av mina sidor går nu att ladda upp.. fast jag har lagt dem i nya mappar...!!!! *buhu*
    Men kollade i anvisningen från skolan, och där står det att jag ska döpa mappen till "www"! ???

• saltabanditen

Ja, alltså det är skitsvårt att säga när jag inte ser hur det ser ut riktigt.

Jag tror iallafalll att det blivit fel på mapparna.
    Gå igenom instruktionerna jättenoga, ofta blir det fel där.

• HjärtatAlicia

De enda instruktioner jag har är en liten filmsnutt om vilka knappar jag ska trycka på när jag loggat in på servern.. och jag har dubbelkollat flera gånger att jag gjort rätt inställningar och lik förbannat funkar det inte :/ Det finns inga guider på svenska på nätet att få tag i? kan inte få fatt i mina lärare nu under semestern :/

• saltabanditen

Då är mitt sista tips att googla eller att kontakta en sttudiekamrat.

Svar på tråden Hjälp med dreamweaver, lägga upp hemsida.