• Anonym

allergi?

hur vet man om man är alergisk mot katter?
    har kännt att det kliat i ögonen när jag hållit på m katter ibland men absolut inte alla gånger.
    nu har barnen fåt en liten kattunge och första dagarna kännde jag att det kliade i ögonen när jag hållit på med den men nu känner jag inget men när jag leker med katten och den klöst mig så kliar det i rivsåren är det allergi eller gör det så för alla?
    vill verkligen inte vara allergisk så vi måste ta bort deras älskade lilla kisse

• Svar på tråden allergi?
  • dajiin

Allergi visar sig ju olika hos olika människor och jag vet många som klarar sig och har katt trots att läkarna inte rekommenderar det. Köp receptfria allegitabletter på apoteket och om inte det funkar så kan ju bara du känna hur illa det är. Blir det för illa får ni ju givetvis göra er av med den men som sagt, jag vet många som har allergi men vill leva med katt ändå. Det kan ju försvinna också. Håll koll på barnen bara för om du är det finns ju risk att de är det. Hoppas det går bra för dig.

• Anonym

japp håller extra koll på barnen
     är man allergisk om det kliar i rivmärkena?

• Anonym (Allergisk)

Jag är allergisk mot visa katter.. Jag får utslag i hela ansiktet  eller så kliar det i ögonen och halsen. Jag undviker att klappa katter eller så tvättar jag händerna direkt efter. Äter dubbel dos av allergi tabletter vid utslag och kli i ögon.

Alla sår kliar väl när dom läker?  Rätta mig om jag har fel..

• Anonym

jo det gör dom ju men tänkte mer att när han busar och river på händerna el på ryggen så blir det rött och lite svullet och kliar direkt
    men det kanske är så för alla

• dajiin

Jag tror att det blir lite svullet och kliar när katter river. Det är nog andra symtom du ska kolla efter. Andning, kli i ögon, näsa, snorig osv. Du känner ju själv om du klarar dig. Man ska vara medveten om att när man skaffar katt så kan det antingen bli sämre efter en tid eller bättre. Man vet inte, det är olika för olika människor.

• Anonym

ok jag märker ju hur det kommer att bli.
    har dock aldrig reagerat på nåt djur bara av att vara i samma rum så jag får väl låta bli katten om jag känner av den eller tvätta mig när jag hållit på med den.
    har även hört att kattungar ska vara mera allergiframkallande än vuxna

Svar på tråden allergi?