vår son har snattat
Som rubriken lyder: vår son har snattat!
Vår son har pga mobbing haft väldigt få kompisar. Vi flyttade honom till en ny skola för ett halvår sedan. Där fick han ganska snabbt flera kompisar med samma intressen som han själv.
Vi har varit väldigt glada över att han har någon att vara med. Men i måndags ringde telefonen. Det var ägaren till en butik här i området. Vår son hade blivit tagen för snatteri!
Min man lyckades övertala butiksägaren att inte polisanmäla vår son. Det visade sig att detta var femte gången. Personalen hade länge misstänkt något. Men det var först nu som man vidtagit åtgärder. Vår son är nu bannlyst från butiken.
Hur ska vi hantera detta? Vi har naturligtvis pratat med vår son och han är mycket ångerfull och skamsen. Vi har försökt reda ut varför han gjort detta (vi har pengar och han har en ganska hög månadspeng). Vad vi kan förstå av det han säger så har han blivit indragen i det av sina nya kompisar. Det är naturligtvis ingen ursäkt men det gör det lite lättare att förstå.
Han har alltså gjort detta för att "passa in". Vid ett par tillfällen har kompisarna väntat utanför butiken medan han gått in själv och tagit godis.
Nu vet vi inte vad vi ska göra. Månadspengen är indragen för en tid framöver, men hur gör vi med resten? Vi skyller absolut inte detta på hans kompisar. Men kan han få fortsätta vara med dem? Det är ju uppenbart att de här grabbarna (inkl. vår son) tillsammans hittar på dumheter.
Hur gör vi för att skydda vår son från att hamna i detta igen utan att förlora sina kompisar? Hur ska vi kunna lita på honom?
En tanke vi har är att låta honom umgås med sina kompisar, men bara här hemma. Kan det vara en bra idé, eller blir det helt fel?
En mindre viktig del i det hela är ju att vi som föräldrar skäms något otroligt över detta. Vi har inte anat något alls. Vi har bara varit glada över att han varit ute mycket med andra barn. Nu vet jag inte hur jag ska våga visa mig i affären igen. Jag får väl åka till ett annat område och handla...
Finns det någon som har erfarenhet av detta? Hur har ni hanterat det? Snälla ge oss tips!!!