• Anonym (glasögon)

Sonen ska få glasögon

Jag vet de är löjligt som fan, men det oroar mig. Tänk om han blir mobbad eller folk kommer behandla han annorlunda. Tycka att han är töntig bara för han få glasögon. Tjocka glas dessutom. gillar de inte alls.
    Vet inte men ja känner mig misslyckad och de känns som jag sviker honom.
    Vill inte höra massa gnäll om hur löjlig jag är. Vill bara höra om andra haft samma känsla innan glasögonen anlänt.

• Svar på tråden Sonen ska få glasögon
  • Myran 08

Förstår din oro, jag hade den oron innan min då 2åriga son fick glasögon en vecka innan han blev två. 

Prata med optikern, det går att göra glasen tunnare, dock kostar det där efter. Vet inte hur gammal din son är.

Vilket ögon fel har han? Min son är översynt med +5,5 på båda ögonen och och har glas för +4,5. Jag såg framför mig flaskbottnar på sonen och grät många kvällar. Idag är jag glad att han har glasögonen  han är så fin och alla barn är avis på honom och vill gärna titta på dem. 

Min man har +9,5 och +9,75 och när vi beställer glasögon åt honom så tar vi att det ska vara det tunnaste glaset dock kostar det. Så prata med optikern. 

• Anonym

Du e lika löjlig som jag var.Min son fick sina glas då han var 4år.Han hade behövt dem mycke tidigare,men jag stod inte på mig,
    Har själv glas å vet hur elaka ungar kan vara.
    När han väl fick glasen så vart han jätteglad över dem å ungarna på bla dagis har utan problem accepterad dem.
    Däremot tog de tid innan jag vande mig vid dem.
    Min son såg ju så ful ut.
    Men sonen e glad åt sina glas å jag märker ju skillnaden.Han kryper inte in i tvn mer.Å föörhoppningsvis så finns de linser till honom,om de skulle knipa.

• bonnieloveskim

min dotter har haft glasögon sedan hon var 1½ år.
    Hon har -11 och jag tog de tunnaste glasen till henne.

På den skolan som mina barn går har jag aldrig hört at någon har blivit retad för att de har glasögon.
    Om de blir det så är det vitkigt att barnet säger det så att man kan prata med det barn som retas att manhar glasögon för att man inte kan se annars.. manser inte vad man läer eller skriver ochandra saker.

men det är mest barn i skolåldern som retas.
    om barnet är litet så retas inte barnen. Det ligger inte i barnens natur att retas om någon har glasögon.
    Det är något som andra lockar fram.

om barnetär större så tala omför barnet att berätta själv för sina kompisar att det ska få glasögon och varför så kommer de säkert bli nyfikna och glada istället för att kompisen kan se bra.

lycka till!

• bonnieloveskim
    Anonym skrev 2010-06-23 08:51:51 följande:
    Du e lika löjlig som jag var.Min son fick sina glas då han var 4år.Han hade behövt dem mycke tidigare,men jag stod inte på mig,
    Har själv glas å vet hur elaka ungar kan vara.
    När han väl fick glasen så vart han jätteglad över dem å ungarna på bla dagis har utan problem accepterad dem.
    Däremot tog de tid innan jag vande mig vid dem.
    Min son såg ju så ful ut.
    Men sonen e glad åt sina glas å jag märker ju skillnaden.Han kryper inte in i tvn mer.Å föörhoppningsvis så finns de linser till honom,om de skulle knipa.
    Jag har ringt och frågat om linser till små barn.. nästan tiggt och bett om att pröva för dotterns skull då hon ska kunna leka obehindrat utan att riskera att glasögonen förstörs då ser hon inte nåt alls med sin syn

men nej, inte till barn utan de måste ha fyllt typ 10-12 år innan man får linser.
    Hon är snart 3 år.. många år kvar...
  • Sylten

Kan väl ge dig ett svar eftersom jag har varit barnet.
    Att få glasögonen var underbart! Herregud var det så världen såg ut??? Jag såg ju helt plötsligt mina kompisar!!
    Innan jag fick dom satt jag mycket inne, gick med mina kompisar ut men kom fort in igen. Inte fattade mina föräldrar (eller jag för den delen) att det ofta var för att jag inte hann med pga min syn.
    Nä, var glad för att det finns glasögon! Det kommer alltid att finnas elaka ungar men å andra sidan är det MYCKET vanligare med glasögon nu än när jag fick för nästan 25-30 år sen. Och jag kan inte komma ihåg att jag blev direkt retad för det. Nån kommentar ibland kanske, men det kan ju räcka med att nån tycker att tröjan man har är ful också. Jag tycker inte att du ska vara så orolig.

Lycka till!

• bonnieloveskim

föresten har jag bild på dottern i glasögon i mitt bildgalleri.
    man kan se att de inte alls är tjocka flaskbottnar utan väldigt fina som sitter mycket bra på.
     tunnare glas kostar lite mer.. men oj vad fina de är.

varför tycker du att han är töntig som får glasögon???

min dotter blev överlycklig att kunna se världen!
    töntigt?

nej det vill jag verkligen unna henne. Jag är såå glad att hon kan se bra och glad över att hon fick det i tid så hennes synskärpa inte är förstörd för då ser man suddugt hela livet och inga glas eller operationer hjälper mot det.

• Anonym (glasögon)

Känns såååå skönt att ja inte är själv om detta!

Killen är fyra å ha inga som helst problem att se. Hans ögon ha kompenserat för hans synfel så pass väl att ingen ha märkt nå. Han kommer däremot se dåligt när ha få glajjorna :( å han är ju i den roliga åldern där han faktiskt vill bestämma själv hur han ska se ut å glasögon följer inte hans koncept riktigt. Hoppas dock de kom gå bra då de anländer.

Ja kan inte rå för att ja inte tycker kids i glajjor ser häftig ut. Vuxna människor kan bära upp glasögon på ett helt annat sätt. Många av er kom säker bli skit sur för att jag har den åsikten men så är de. Kan inte ändra mig bara för min unge ska få glasögon.

• arkeologitjejen
    Anonym (glasögon) skrev 2010-06-24 23:03:01 följande:

Killen är fyra å ha inga som helst problem att se. Hans ögon ha kompenserat för hans synfel så pass väl att ingen ha märkt nå. Han kommer däremot se dåligt när ha få glajjorna :( å han är ju i den roliga åldern där han faktiskt vill bestämma själv hur han ska se ut å glasögon följer inte hans koncept riktigt. Hoppas dock de kom gå bra då de anländer.

Ja kan inte rå för att ja inte tycker kids i glajjor ser häftig ut. Vuxna människor kan bära upp glasögon på ett helt annat sätt. Många av er kom säker bli skit sur för att jag har den åsikten men så är de. Kan inte ändra mig bara för min unge ska få glasögon.
    Tror du kommer ändra din syn på saker och ting när sonen väl fått sina glasögon. Svårt att vara fördomsfull mot sina egna barn liksom.
    Linnea var 11 månader när hon fick sitt första par glasögon. Hade +11 på båda ögonen och kraftigt astigmatisk, men det har gått ner och nu har hon bara +9 på ena och +8 på andra ögat så det blir bättre. Som de andra säger, lägg pengar på tunnare glas. Sedan kan jag rekommendera att du kollar olika optikers erbjudanden för glasögon till barn är DYRT. Här i Stockholm har Synsam en försäkring som gör att om glasögonen går sönder, oavsett anledning så reparerar eller byter de ut dem kostnadsfritt under första året. Så länge bara glasögonen finns kvar. De ersätter alltså inte tappade glasögon, men om han tex skulle krossa glasen eller bryta av bågarna (Linnea har brutit itu sina titanbågar fler gånger än jag kan minnas trots att hon bara är lite över två) så byter de ut kostnadsfritt. Det är guld värt!
    Linnea 080310 & BF 100930
  • bonnieloveskim
    Anonym (glasögon) skrev 2010-06-24 23:03:01 följande:

Han kommer älska att ha på sig glasögonen och se allt riktigt!
    Du får gärna tycka vad du vill.. det viktiga är att du är positiv mot han och hjälper han att ha på sig dem jämt jämt så att synen utveckalas som den ska.
    Som sagt.. gör den inte det så finns det risk att han kommer se suddigt livet ut och ingan glasögon eller operation kan göra nåt åt det.

Du kommer snart att älska att se han i glasögonen.

När min dotter vaknar letar hon alltid upp sina glasögon först.. annars frågar hon alltid efter dem.. och hon är inte ens 3.
    hon VILLE ha dem på sig när hon fick dem.. lite omställning bara men efter ett par dagar så var hon van och nu efter drygt ett år så har hon dem själv på sig i princip alltid jämt.

Men klaart hon blir arg iblnad och kastar av sig dem
    Då kommer hon sen gråtande till mig och säger.. mamma  "kaakoogåm" som är hennes ord för glasögon och vill ha dem fast hon inte ser vart de är.

Det kommer gå jättebra ska du se!
    Och han kommer nog att upptäcka vad det gör för han så han kommer att vilja ha dem.

Lycka till! :)
  • Anonym (glasögon)
    arkeologitjejen skrev 2010-06-24 23:08:27 följande:
    Tror du kommer ändra din syn på saker och ting när sonen väl fått sina glasögon. Svårt att vara fördomsfull mot sina egna barn liksom.
    Linnea var 11 månader när hon fick sitt första par glasögon. Hade +11 på båda ögonen och kraftigt astigmatisk, men det har gått ner och nu har hon bara +9 på ena och +8 på andra ögat så det blir bättre. Som de andra säger, lägg pengar på tunnare glas. Sedan kan jag rekommendera att du kollar olika optikers erbjudanden för glasögon till barn är DYRT. Här i Stockholm har Synsam en försäkring som gör att om glasögonen går sönder, oavsett anledning så reparerar eller byter de ut dem kostnadsfritt under första året. Så länge bara glasögonen finns kvar. De ersätter alltså inte tappade glasögon, men om han tex skulle krossa glasen eller bryta av bågarna (Linnea har brutit itu sina titanbågar fler gånger än jag kan minnas trots att hon bara är lite över två) så byter de ut kostnadsfritt. Det är guld värt!
    Eftersom vi bor på en liten ort så har vi bara två optiker att välja på ingen av dem hade nån försäkring :( närmsta optiker med sånna alternativ ligger 14mil bort (enkel väg).

Jag hoppas de kommer gå bra...för oss både för de kommer ju bli en omställning.
  • bonnieloveskim
    Anonym (glasögon) skrev 2010-06-26 19:55:34 följande:
    Eftersom vi bor på en liten ort så har vi bara två optiker att välja på ingen av dem hade nån försäkring :( närmsta optiker med sånna alternativ ligger 14mil bort (enkel väg).

Jag hoppas de kommer gå bra...för oss både för de kommer ju bli en omställning.
    om du bor nära en spacsavers så har även de jättebra föräkringar.

menar du att ingen av de 2 du har nära dig har försäkringar att köpta itll glasögonen..

konstigt, det brukar man alltid kunna köpa till...
  • Anonym (glasögon)

Nu ha glasögonen kommit å sonen ha testat dem. Han ser ingenting :( å vill inte ha på sig dem nära nån annan för han är rädd att dem ska vara dum. (Jag har inte sagt nå dumt nångång om glasögon till honom utan detta är hans egna känslor) Känns så himla jobbigt allt. Hur ska ja kunna tvinga han då han inte ser eller trivs i dem?!

• bonnieloveskim
    Anonym (glasögon) skrev 2010-07-02 20:57:25 följande:
    Nu ha glasögonen kommit å sonen ha testat dem. Han ser ingenting :( å vill inte ha på sig dem nära nån annan för han är rädd att dem ska vara dum. (Jag har inte sagt nå dumt nångång om glasögon till honom utan detta är hans egna känslor) Känns så himla jobbigt allt. Hur ska ja kunna tvinga han då han inte ser eller trivs i dem?!
    Han kommer snart vilja ha dem.
    öva med att ha dem på mycket och ofta.
    ögonen måste vänja sig.
    Men han kan ju tycka det är skönt emellanåt att vila från dem och låt han göra det med.
    Det känns ovant på näsan, bakom öronen och i ögonen.

första dagarna är inte så lätt... vet inte hur en 4årig är att börja på sig glasögon.
    jag har bara erfarenhet av en 1½ åring.. det var efterlysning första dagen på ica då hon kastade av dem där men vi fick tillbaka dem.

Lycka till
  • Anonym (glasögon)

Det är en bestämd liten man jag har. Man få inte ens köpa kläder utan att han är med för då duger det inte. Så de är riktigt svårt att få han att göra saker han inte vill. Å jag kan ju inte komma med hot om indraget lördags godis för att han inte vill ha dem på sig. Känns som inte rätt.

• bonnieloveskim
    Anonym (glasögon) skrev 2010-07-04 11:25:24 följande:
    Det är en bestämd liten man jag har. Man få inte ens köpa kläder utan att han är med för då duger det inte. Så de är riktigt svårt att få han att göra saker han inte vill. Å jag kan ju inte komma med hot om indraget lördags godis för att han inte vill ha dem på sig. Känns som inte rätt.
    Nä man kommer ingenstans med att hota..

du kan komma med löften om fredags och lördagsgodis om han har dem på sig 

Det e mycket effektivare än att hota.

Om han är bestämd.. så får du komma överens med han om när han ska öva ha på sig dem.
    tex kom överens om att han ska ha dem på vid frukosten, sen pausa, sen ute i 10 min, pausa, sen om han ska välja godis själv så får de vara på etc...
  • Anonym (glasögon)

Tack för tipset Bonnieloveskim fick faktiskt på han dem en stund idag :D

Svar på tråden Sonen ska få glasögon