Raka benen på en nioåring?
Min knappt nioåriga dotter har det sista året vägrat ha något annat än långbyxor på sig. Inte ens på jumpan i skolan ville hon ha shorts eller 3/4-byxor.
Jag har trott att det berodde på att hon frös, men nu till sommaren så vägrar hon fortfarande ta på sig kjol eller shorts.
För några dagar sedan kom det fram varför, hon skäms för att hon har så håriga ben! Hennes ben är ganska håriga, men jag har inte tänkt på det tidigare. De har ganska tätt och långt vitt "fjun" som "står ut" från benen. Inget jag tycker stör, men dottern har uppenbarligen stora komplex för det.
Nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag har försökt med pep-talk a'la "du duger som du är", men det hjälper inte. Ska jag hjälpa henne att raka benen, eller ska jag låta henne gå i långbyxor? Vi ska till grekland två veckor snart och då kommer det bli vääääldigt varmt...
Hon är ju så ung! Bara barnet än, så det känns verkligen fel att hon ska behöva börja "piffa" med sig så redan. Men samtidigt så är det ju ett lätt åtgärdat problem...
I övrigt bryr hon sig inte om sitt utseende, vill aldrig fixa med håret och har inte intresserat sig för smink alls.
Några råd?