• Anonym (Mamma)

Raka benen på en nioåring?

Min knappt nioåriga dotter har det sista året vägrat ha något annat än långbyxor på sig. Inte ens på jumpan i skolan ville hon ha shorts eller 3/4-byxor.

Jag har trott att det berodde på att hon frös, men nu till sommaren så vägrar hon fortfarande ta på sig kjol eller shorts.
    För några dagar sedan kom det fram varför, hon skäms för att hon har så håriga ben! Hennes ben är ganska håriga, men jag har inte tänkt på det tidigare. De har ganska tätt och långt vitt "fjun" som "står ut" från benen. Inget jag tycker stör, men dottern har uppenbarligen stora komplex för det.

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag har försökt med pep-talk a'la "du duger som du är", men det hjälper inte. Ska jag hjälpa henne att raka benen, eller ska jag låta henne gå i långbyxor? Vi ska till grekland två veckor snart och då  kommer det bli vääääldigt varmt...

Hon är ju så ung! Bara barnet än, så det känns verkligen fel att hon ska behöva börja "piffa" med sig så redan. Men samtidigt så är det ju ett lätt åtgärdat problem...

I övrigt bryr hon sig inte om sitt utseende, vill aldrig fixa med håret och har inte intresserat sig för smink alls.

Några råd?

• Svar på tråden Raka benen på en nioåring?
  • Anonym (Mamma)

Ingen?

• Pickeli

Oj vad svårt!

Det måste ju finnas en anledning till att hon tänker på sitt hår, kanske någon som påpekat det eller något. Du kanske skulle rpva att föregå med gott exempel och visa att man har hår på benen och att det inte gör något. Kanske gå runt i håriga ben och kjol osv.

Hur verkar det vara med hennes kompisar? Är det väldigt medvetna om dessa saker ännu? Prata med deras föräldrar och se om de dela samma problem.

Jag har faktiskt ingen aning hur man ska göra, jag tycker det är hemskt att så små barn ska behöva ha komplex för håriga ben!! Hoppas ni kommer på en lösning som gör att hon struntar i det! Lycka till!

Google it!
  • Familytime

Oj, vad svårt!

När jag läste rubriken blev jag så arg och tänkte; "Vem fan rakar benen på sin dotter`??"
    Men när jag läser det, så förstår jag att det är ett jättejobbigt problem... stackaren...

När jag tänker på det, så är jag egentligen inte det minsta förvånad. Tänk egentligen sjäv; vad är det för värld vi serverar till våra barn? Tänk på allt de ser i tidningar, reklam på TV, på skolan  och överallt. Det är reklam om hårbortagningsprodukter, det är vackra damer utan ett hårstrå på kroppen, de är smala, det är silikonbröst and on and on and on.

Hur i helvete ska vi kunna lära våra döttrar att de duger som de är, när hela världen skriker att man INTE gör det! Det går ju helt emot! Och sanningen är att medvetenheten om detta kryper allt längre ner i åldrarna, så är det ju! VI mammor rakar ju benen, eller hur? Min mamma gjorde det inte förvisso, så jag hade aldrig detta besväret.

Nu till ditt problem: jag vet verkligen inte... du får nog väga för och nackdelar mot varandra...

Nackdelarna är väl att hon i för tidig ålder kommer börja raka benen, vilket kan innebära att hon blir ännu mer noga med andra utseendefixerade saker... jag vet inte, jag bara spekulerar.
    En variant är ju att du själv odlar och går med håriga ben, för att stödja din dotter och visar henne att man inte behöver tänka på det.

För tänk när du rakat henne första gången, så måste du ju hålla på att göra det sen, annars blir det ju ännu värre! Och du vet ju inte hur hennes hårväxt är! Allas är ju olika. Min syster kan raka benen en gång i veckan, medan jag själv måste göra det varannan dag för att det inte ska vara stubb. Och stubb måste man väl ändå anta är värre än vita fjun? kan du inte förklara för henne fördelarna med att ha fjun vs stubb från rakning? För i min värld är ben sådär rakade och lena i ca en dag... därför har jag numera ludna ben, för det är för jobbigt att hålla på att raka helt enkelt.

• Anonym (Mamma)

Tack för svaren.

Jag känner i mitt hjärta att det är fel att börja raka benen på ett BARN, men samtidigt vill jag ju inte att hon ska lida för något som går att göra något åt.

Själv har jag knappt något hår på benen, så jag rakar mig aldrig. Hårväxten har hon ärvt från sin far....

Jag är så kluven! Helst vill jag ju att hon ska känna att hon duger hur hon än ser ut och har verkligen tänkt på att inte diskutera utseende varken på mig eller andra för att få fram budskapet att det är oviktigt.

Jag tror att det är något annat barn i skolan som kommenterat hennes ben för för ett år sedan gick det bra att gå i shorts.

• MassiiMotoo

Vad svårt!

Jag förstår henne dock jag också fick tidig hårväxt på benen. Jag rakade mig i smyg för mitt hår var verkligen synligt och grov.

Jag vet inte riktigt vad du ska göra, emn samtidigt känns det lönnlöst att säga att hon duger för det gör hon ju men det kommer inte in i öronen för de finns andra som påpekar motsattsen. Man påverkas alltid av vad kompisar säger så är ju verkligheten.

Jag vet inte. Jag hade nog hjälpt henne med tanke på att jag vet hur hon mår. Usch vad svårt 

• Anonym (...)

Jag hade låtit henne raka benen, köpt hem bra hyvlar och lödder.

Ja, hon är egentligen för liten för att bry sig om det, men nu är det ju försent. Man vinner inget på att förbjuda henne. Kan kan ändå försöka jobba på hennes självkänsla trots rakningen.

Barn opererar ju väldigt utstående öron t ex, tycker inte det är värre att raka ben då det också handlar enbart om utseendet.

Jag har själv två flickor så detta är hur jag känner.

• Freja87

Jag kan säga att jag känner att jag började raka benen alldeles för tidigt, vilket gjort att jag nu har ett ännu värre problem med håriga ben. Min mamma har i princip inget hår på benen alls och har aldrig rakat dem. Jag tror att om jag inte börjat raka mina ben så hade de varit släta och fina nu, inte varghåriga som de kan bli nu..
    Det är i alla fall ett annat starkt argument emot att hon ska raka benen.
    Hon kommer att ångra sig :/

Men det hjälper ju inte hennes problem. Det kan vara bra om hon provar kortbyxor/kjol igen åtminstone en gång för att se hur det känns. Om ni ska åka bort någonstans så kanske hon är mer okej med att ha kjol/kortbyxor på, då hon kanske inte känner någon där (typ på landet). Sen efteråt kan du prata med henne om hur det var, om hon märkte att ingen brydde sig om hennes ben.. det blir lite hemma KBT men det är värt att försöka få henne att känna "friheten" igen, så att hon känner att fördelarna med kortbyxor överväger nackdelen med de små små håren... Pressa henne inte dock.

Har tyvärr inga enklare tips... annars återkommer jag :) Hoppas det löser sig, kanske går det helt enkelt över med tiden! När jag var i din dotters ålder hade jag en period då jag vägrade ha håret utsläppt, det gick över i högstadiet :)

• Anonym (hårig syster...)

Min syster hade jätte långt mörkt hår på armarna som barn, är dock ljus i vanliga fall, menar väl egentligen att hon inte har mörka gener...

"vi" klippte håret på armarna med en vanlig sax, så det inte syntes så jätte mkt, det var ok för både henne och mina föräldrar...

kanske en bra kompromiss?

lycka till!

• Sjöstenen

Fy vad jobbig det låter! Stackars tös som redan börjar bekymra sig om detta.
    Är jätteglad att jag kommit över den fasen att jag inte ens kan gå ner och handla en mjölk utan full make.
    Och barn ska ju faktiskt vara barn =) Men kanske man kan börja med att korta ner det bara?

• SilverEmma
    Sjöstenen skrev 2010-06-23 09:13:00 följande:

Fy vad jobbig det låter! Stackars tös som redan börjar bekymra sig om detta.
    Är jätteglad att jag kommit över den fasen att jag inte ens kan gå ner och handla en mjölk utan full make.
    Och barn ska ju faktiskt vara barn =) Men kanske man kan börja med att korta ner det bara?

Utan full make? Får han inte följa med om han är nykter?

(förlåt...)
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
Svar på tråden Raka benen på en nioåring?