• Miang
    Äldre 23 Jun 09:20
    28389 visningar
    10 svar
    10
    28389

    Föräldraledig inför förlossning - barn på förskola?

    Anta att man är gravid med barn nr 2 och vill vara ledig 1-2 v innan beräknad förlossning. Kan man då ta föräldraledigt (ta av barn 2:s dagar) och låta barn 1 vara på förskolan (i alla fall delar av dagen)?

    Att vara hemma med barn är ju inte direkt vilsamt...

  • Svar på tråden Föräldraledig inför förlossning - barn på förskola?
  • LV2
    Äldre 23 Jun 09:25
    #1

    Du kan ta av dina dagar för barn 2     1-2 veckor innan fråga försäkringskassan hur de ställer sig till att du har ditt barn nummer 1 på dagis under tiden jag skulle tro att det inte är några problem för det är ju inte det barnet du tar dagar för.

  • Äldre 23 Jun 09:47
    #2
    Miang skrev 2010-06-23 09:20:31 följande:

    Anta att man är gravid med barn nr 2 och vill vara ledig 1-2 v innan beräknad förlossning. Kan man då ta föräldraledigt (ta av barn 2:s dagar) och låta barn 1 vara på förskolan (i alla fall delar av dagen)?

    Att vara hemma med barn är ju inte direkt vilsamt...


    Du har i många kommuner inte rätt till mer än 15 timmars barnomsorg tyvärr om du inte arbetar. Om du tror din förskola är snäll och ändå tillåter det så går det ju, annars får du låta bli att berätta för förskolan att du är hemma.
  • Äldre 23 Jun 09:49
    #3

    Regeln är ju att om man har semester = ingen rätt till barnomsorg. Är man föräldrarledig = rätt till barnomsorg 15 timmar per vecka. Är man sjukskriven = rätt till barnomsorg i de flesta kommuner, på heltid.

    Du bör prata med just DITT "dagis" alt höra med kommunen vilka regler ni har. Det beror ju oftast på vilken sorts ledighet du har och ibland är det ok ändå att ha barnet på dagis.

  • gravid­a06
    Äldre 23 Jun 09:58
    #4

    Du har ju rätt till full barnomsorg 1 månad efter barn nr 2s födelse..
    Så vet inte alls hur dom gör, hos dej.

    Men på våran förskola har vi så iaf..
    Och dom jag känner har vart hemma innan med sina barn på full tid innan..

  • Äldre 23 Jun 09:59
    #5
    gravida06 skrev 2010-06-23 09:58:13 följande:
    Du har ju rätt till full barnomsorg 1 månad efter barn nr 2s födelse..
    Så vet inte alls hur dom gör, hos dej.

    Men på våran förskola har vi så iaf..
    Och dom jag känner har vart hemma innan med sina barn på full tid innan..
    Det gäller inte före förlossningen dock, som TS är ute efter
  • jeeri7­4
    Äldre 23 Jun 11:01
    #6
    CeeJay skrev 2010-06-23 09:59:36 följande:
    Det gäller inte före förlossningen dock, som TS är ute efter

    Hos oss får man ha barn nr 1 på dagis full tid /samma som man jobbade, till och med en månad efter barn nr 2 föds, dvs även innan förlossning om man är föräldraledig för barn nr 2.


    Jag slutade jobba 1/2, barn nr 2 föddes (över tiden) 1/3 och fram till 1/4 fick jag ha barn nr 2 heltid. Nu hade jag inte det men jag fick.. ;)

  • Äldre 23 Jun 15:04
    #7
    jeeri74 skrev 2010-06-23 11:01:00 följande:

    Hos oss får man ha barn nr 1 på dagis full tid /samma som man jobbade, till och med en månad efter barn nr 2 föds, dvs även innan förlossning om man är föräldraledig för barn nr 2.


    Jag slutade jobba 1/2, barn nr 2 föddes (över tiden) 1/3 och fram till 1/4 fick jag ha barn nr 2 heltid. Nu hade jag inte det men jag fick.. ;)


    Även om man sjukskriven eller föräldrarledig alltså?
  • jeeri7­4
    Äldre 24 Jun 09:19
    #8
    CeeJay skrev 2010-06-23 15:04:41 följande:
    Även om man sjukskriven eller föräldrarledig alltså?
    Vet inte hur det är med sjukskrivning, jag var föräldraledig med barn nr 2. Hade jag tagit semester hade barn nr 1 inte fått vara där såklart.
    Nu är det 2 år sen min tvåa föddes så jag vet inte om det är så fortfarande, men jag tror det då det verkar så på de som fått syskon nyligen.
  • jeeri7­4
    Äldre 24 Jun 09:23
    #9
    jeeri74 skrev 2010-06-23 11:01:00 följande:

    Hos oss får man ha barn nr 1 på dagis full tid /samma som man jobbade, till och med en månad efter barn nr 2 föds, dvs även innan förlossning om man är föräldraledig för barn nr 2.


    Jag slutade jobba 1/2, barn nr 2 föddes (över tiden) 1/3 och fram till 1/4 fick jag ha barn nr 2 heltid. Nu hade jag inte det men jag fick.. ;)


    Det är visst 14 dagar man får ha barnet full tid, inte en månad.
  • Miang
    Äldre 24 Jun 10:11
    #10

    Vi har rätt till 25 timmar/vecka för det äldre syskonet och dessutom en väldigt tillmötesgående förskola (de föreslog själva att lillen skulle få komma några dagar per vecka i sommar trots att hans pappa har långledigt mellan två anställningar) så jag tror inte att det blir problem med dem. Jag var mer fundersam på hur kopplingen till försäkringskassan ser ut om det kan bli problem med ersättningen ifall vi utnyttjar förskoleplatsen. Det verkar vara många frågor om detta i den här och barnomsorgskategorin - det är konstigt att det inte finns tydliga regler.

    Men man behöver alltså inte hålla på med några intyg om hur mycket barn 1 är på förskolan när man tar ut ersättning för barn 2? (Typ intygen när man vabbar.)

Svar på tråden Föräldraledig inför förlossning - barn på förskola?