• Fru Engman

Byta kissblöja på natten!

Hur gör ni om nätterna?
    Bajsblöjor byter man så klart men om bebisen bara har kissat? Byter ni då blöja eller låter ni barnet somna vidare?

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Saga Sixten Edith (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Byta kissblöja på natten!
  • Michisen

Här byter vi bara kissblöja ifall vi märker att den är så full att det snart kommer att börja läcka igenom.
    Blöjorna behöver ju inte bytas vid varje liten skvätt...

• MammaBecca

Vi sätter alltid på en ny blöja på kvällen precis innan läggning.
    Vi brukar ta en titt innan vi går och lägger oss. Vår stora tjej kissar ibland mycket på kvällen och då brukar vi byta om det verkar behövas.
    Samma sak med vår son. Om man nattmatar och blöjan känns full eller halvfull, byter vi den. De sover ju mycket bättre med en torr blöja.
    Så det beror helt enkelt på. Våra barn vaknar inte om man byter på dem mitt i natten.

en vanlig dag brukar vi inte behöva byta på någon av dem, men det händer.

• Sencha
    Michisen skrev 2010-06-23 11:08:51 följande:
    Här byter vi bara kissblöja ifall vi märker att den är så full att det snart kommer att börja läcka igenom.
    Precis så.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Kazeer

När barnen vaknade på natten för att äta, så var rutinen först blöjbyte och sedan mat. Därefter somnade de om i sin säng.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • alskdldskjf
    Samma här
  • Ragnar

Lite olika. Brukar känna på blöjan och är den jätte blöt så blir den en ny. Är den bara lite fuktig byts det inte.

• Anonyhm

Min son somnar klockan 23. Alltid i ren och torr blöja. Blöjan bytes när han vaknar. Jag ligger inte och känner på honom en gång i halvtimmen för att akutväcka honom och byta när han kissar. Självklart kissar han under natten. Han vaknar glad som en solstråle och sprallar naken första timmen på morgonen. Har aldrig haft så mycket som en prick! 

• La Lola

Annat:

Här har den bytts om det har behövts.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Jessica24

Om barnet vaknar och har kissat, så bytte vi självklart.
    Men absolut inte om dom sov gott och hade kissat i blöjan. Blöjor tåler ju en del, utan att det känns vått mot barnets hud.

• ELLEoClara

Annat- upp till ca 6- 7 mån bytte vi oftast 1 kissblöja per natt ihop med matning.
    Från 6-7 mån slutade vi med det för hon blev bara pigg + att hon aldrig haft problem med röd hud eller liknande. 

• myran82

Annat: Vi byter bara kissblöja på natten vid behov eftersom sonen lätt piggnar till vid blöjbytet. Vaknar han däremot vid 6-tiden byter vi alltid eftersom han ibland fortsätter sova till 9-tiden och då har det hänt att blöjan läckt,

• sahara sahara

Medan hon fortfarande vaknade på natten för att äta fick hon torr blöja innan maten. Sen hon började sova hela nätter vid fyra månader gick vi över till engångsblöjor på natten och väcker henne inte för att byta. Hon har aldrig bajsat på natten.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • sweran

här byts det om det behövs.... likadant som på dagen med andra ord :D

• 2 små prinsessor
    samma här.
  • stor grön drake

Annat
    vi byter om det behövs när/om han vaknar för nattmat.
    Känner inte på blöjan när jag lägger mig, skulle inte falla mig in att börja byta om han sover. Han vaknar ibland (ganska ofta just nu) för att äta en gång på natten, då får han ren blöja och sen flaska i sängen eller famnen, lite beroende på i vilket skick jag är

091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • CMH

Från ca 1-1.5 års ålder byter jag en gång per natt på sonen, annars är det översvämning i sängen på morgonen, innan dess bara vid bajsblöja eller om det var jätte mycket kiss och jag misstänkte att det kunde läcka.. Min plutt är så van att jag gör det varje natt så han vaknar oftast inte, eller så vaknar han till och ler och säger "Hej mamma!" sen somnar han om direkt, så gulligt :)

Egon 080109
  • k girl

Nej, inte sedan några månader tillbaka. Sonen somnar med ny och torr blöja. Han kissar väldigt lite under natten, det mesta kommer på morgonen.

• Lillsnufflan

Annat: Om barnen vaknar byter jag om blöjan är blöt. Men jag ställer ju inte klockan på ringning en gång i timmen under natten för att kontrollera blöjan. När min son var riktigt liten, de första månaderna, hände det att han vaknade för att han hade kissat, men ibland verkade han bara sova vidare. När han blev större kissade han oftast inte förrän på morgonen.

• CCA

Annat: båda mina barn har sedan tidig ålder vaknat så fort de kissar på natten och är omöjliga att få att somna om om man inte byter. däremot skulle jag inte väcka för att byta en kissblöja, om det nu någon gång blir så.

• xXMaLoXx

Våran son äter vid tolvtiden på kvällen/natten och då byter vi blöjan. Nästa byte blir när vi kliver upp på morgonen, han kissar inte särskilt mycket under natten.

Svar på tråden Byta kissblöja på natten!