• jenjen

Bo på hotell med små barn

Vi har en 2,5-åring och har inte bott på hotell med honom så många gånger. Någon gång när han var pytteliten och då sov mest hela tiden och annars har vi bott på mer typ lägenhetshotell med separat sovrum som han har kunnat sova i.

Nu undrar jag helt enkelt, av ren nyfikenhet, hur andra gör när ni bor på hotell med barn. Somnar barnen i vagnen ute nånstans så ni vuxna kan gå ut och äta eller annat på kvällen? Eller är de uppe lika länge som er så ni helt enkelt går och lägger er samtidigt? Eller somnar de i sängen medan ni har lampor och tv på och sitter och pratar med varann?

Hemma sover ju vår pojke i eget rum som är mörkt och rätt tyst (vi är inte tysta i resten av lägenheten, men hans dörr är ju igendragen i alla fall) så jag vet inte riktigt hur det kommer att bli när vi bor på hotell i sommar. Ljud tror jag inte stör, men möjligen ljus, eller kombination av ljus och ljud på nära håll. Jag skulle ju själv inte kunna somna i ett ljust rum där fok pratade och kollade på tv...

Så nu är jag nyfiken på hur det funkar hos er!

• Svar på tråden Bo på hotell med små barn
  • 071001

Siri har alltid varit bra på att vara vaken sent ochs en sova längre dagen efter så hon har fått hänga med ut och äta. Ibland har hon somnat i vagnen, ibland inte. Hon sover mellan oss så hon är van vid tv-ljud i bakgrunden och lite ljus.

• April Mamma

Vi ska på hotell på fre-sön, med en snart 1 åring och en 5 åring. Vi kommer nog att lägga dem som vanligt..så gott det går =) Hemma lägger vi dem runt 20 men när vi är borta så blir läggningstiden lite olika osv.
    Sov på hotell när minsta sonen var ca 3 mån, då somnade han för kvällen runt 1930 och storebror runt 20 tiden. Maken nattade och jag badade bubbelpool =)
    Vi åt middag på hotellet, enklast så =).

Som sagt så åker vi på fredag igen och hur det går/blir visar sig...det blir som det blir =)

• jenjen

Jag är inte ett dugg orolig över att han inte ska somna, det vet jag att han gör, men frågan är bara var VI gör när han sover...?

Nu har vi bokat ett hotell med balkong så förhoppningsvis är det fint väder och då kan man ju sitta där och dricka lite rosé och prata och njuta av livet!
    Tyvärr somnar han inte så bra i vagnen längre eftersom han är lite för stor för den, så det kan vara svårt för oss att gå ut och äta middag när han somnat.

Men men, det kommer säkert att gå bra, och vi är ju ändå inga nattsuddare direkt sen vi fick barn!

• 071001

Ni har ingen bärbar dvd? Kan vara bra underhållning både i bil och på restaurang.

• lokisse

mops gar med och äter man far välja resturang typ lite efter humöret pa damen.

Difficile est saturam non scribere
  • hewa

Nu är det ett par år sedan men vi var på en långresa och varvade hotell med tältnätter - var ute 2½ vecka ungefär så det blev ganska många hotell. Barnen var 4½ resp nästan 2 år.

De var ju uppe senare än normalt (å andra sidan gick vi ju upp senare än normalt också) men vi gjorde helt enkelt så att vi släckte ner lite lagom, hade någon liten lampa tänd, sänkte ljudet på TV:n så gott det gick. De brukade somna ganska bra, första nätterna var väl lite knepigare, på slutet var de så vana så då var det inga problem alls.

Sen satt ju vi inte uppe timvis efter de somnat heller utan kanske en timme eller två på sin höjd.

Balkong är bra, de hade vi på en kryssning när barnen var ännu lite mindre (och båthytter är ju som bekant inte stora!) - barnen somnade och maken och jag satt på balkongen och småpratade och tog en varsin drink

Ang. middagar - vi har alltid ätit tillsammans med barnen. Det här med mysiga middagar på tu man hand har vi fått ta på hemmaplan när vi ordnat barnvakt. Numera är det snarare "middag äter man för man blir hungrig", även på semestern   Men det är klart, ibland däckar barnen. Största somnade med huvudet i mitt knä på en restaurang, hann få i sig halva middagen iaf. Sen fick han ligga i lillasysters vagn, då var jag glad att det var en rejäl Brio-vagn och ingen liten ranglig sak. Fast det såg lite kul ut när benen stack ut

Svar på tråden Bo på hotell med små barn