• Angel in sight

Hur separerar ni färger vid tvätt?

Jag kör ljus eller mörk. Är det dåligt för kläderna? Jag har inte riktigt märkt att något tappar färgen.
    Om jag skulle köra vitt, ljust, röda fäger, mörkt och svart för sig skulle jag aldrig få fulla maskiner och det är ju inte miljövänligt att köra halvfulla maskiner.

För ren nyfikenhets skull, hur gör ni?

• Svar på tråden Hur separerar ni färger vid tvätt?
  • Bedan

Jag kör ljust för sig och då innefattar det vitt och pasteller i alla de färger. Svart för sig kanske med en och annan mörkgrön eller marinblå grej. Kulört för sig och då rött, orange, lila och andra starka färger tillsammans. Orka köra 100 maskiner i veckan! Med denna uppdelning + 60-maskinerna och sånt som ska separattvättas kommer jag ändå upp i minst 6 maskiner varje tvättillfälle. Palla att dela upp det mer! Och nej, jag har inte sett att kläderna skulle må dåligt av denna uppdelning. Självklart tvättar jag dock nya kläder separat första gången, ifall de skulle färga.

• April Mamma

Vitt för sig, svarta/blåa kläder för sig samt rött/rosa för sig.

Det är jag och mina 3 pojkar, make o två söner så det mesta är mörka färger =)

• Kazeer

Jag brukar köra en ljus 60-graderstvätt (i stort sett bara vita saker).
    Sedan blir det en mörk 60-grader.
    En ljus 40-graderstvätt (oftast mest vita plagg).
    En mörk 40-graderstvätt.
    En 40/60-mix med kläder i ljusa färger.
    Och varannan vecka kör jag en 40-graderstvätt med enbart röda plagg.

Förr separerade jag inte tvätten i så många färger men nu när vi är fyra i familjen, så är det inga problem att fylla maskinen. Vissa veckor hoppar jag över någon av 40-graderstvättarna, eftersom maskinen inte blir full. Då får den tvätten anstå ett par dagar.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pemmel

Ljust och mörkt. Kör olika grader ihop också, efter det som tål minst. Det enda som jag skiljer på är sådant som behöver skontvätt eller om det är någonting som är extra smutsigt och måste köras varmare.

• sstv

delar upp i ljust, mörkt och rosa/rött, sen delas dessa grupper i 40 respektive 60 grader.

• LadyK

Jag har en mörk 60 (blått, svart, brunt, mörkgrått), en vit 60 med nästan bara vitt och kanske beige, en röd 60 (rött, lila, cerise, orange, gult m.m), 40-graders i blått, vitt, svart och rött.

Har numera aldrig några problem med missfärgningar eller urtvättade kläder. Har också stor tvättstuga så jag har möjlighet att separera med olika tvättunnor. När jag bodde i liten lägenhet fick jag sortera direkt från smutstvätten och då var jag inte lika noga.

Jag tvättar väldigt sällan halvfulla maskiner, håller med om att det inte är speciellt miljövänligt. Men jag blir såå less på feltvättade, grådassiga kläder och därför har vi valt att hålla isär ordentligt.

• Pickeli

Köra handdukar och sängkläder i 60 grader. Sorterar enligt mörkt och ljust.

När det gäller övriga kläder så kör jag allt som jag vet INTE färgra tillsammans och om jag har något som färgar så tar jag det tillsammans med något mörkt jag hittar Skrattande 40 grader.

Google it!
  • Cecese

Vitt 40
    Vitt 60
    Rött, mörkrosa, 40
    Rött, mörkrosa 60
    Ljusrosa, ljuslila 40
    Ljusrosa, ljuslilalila 60
    Ljusa färger som blått, grönt 40
    Ljusa färger som blått, grönt 60
    Mörkt som svart, mörkblått, mörkgrönt, mörklila 40
    Mörkt som svar, mörkblått, mörkgrönt, mörklila 60

Blir mycket sorterande men maskinerna är alltid fulla (ibland ryms inte ens allt i...) så det går bra att göra så.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Superbia

Ljust och mörkt delas upp i olika tvättar. Vitt kör jag alltså tillsammans med alla andra ljusa färger som grön, blå, rosa, gul osv. Sen körs handdukar och lakan för sig eftersom dessa tvättas i 60 grader.

Morten & Vidar 091029
Svar på tråden Hur separerar ni färger vid tvätt?