• Anonym (Frustrerad)

Bostadsanpassning/flytt

Hej!

Finns det någon därute som har fått bostadsanpassning av den större sorten?

Vi har precis fått avslag på vår bostadsanpassning för vad de kallar "olämligt att anpassa". I själva verket handlar det om att det är för dyrt!

Vi har visat på en lösning som löser problemet och det är inget konstigt med den lösningen förutom att den blir dyr. Men pengarna ska ju inte styra i såna här fall.

Lösningen vi har presenterat kommer inte att höja värdet på huset och är inget vi egentligen vill ha, men det är nödvändigt för att vi ska kunna bo kvar.

Vi har dessutom erbjudit oss att flytta till ett lämpligare hus om kommunen kan stå för mellanskillnaden eftersom vi har hittat ett hus, men det är betydligt dyrare än vårt. Vi har inte själva råd att köpa det. Kan naturligtvis tänka oss något annat också om man hittar något lämpligt.

Är det någon som har fått ett nytt hus byggt eller fått ett begagnat hus av kommunen i något sammanhang så skulle jag väldigt gärna vilja få lite detaljer. Vår handledare kunde tänka sig att ta upp fallet igen om det är så vi hittar ett prejudicerande fall.

Bästa lösningen hade varit att flytta till ett bättre hus, men i annat fall så måste vi ju få anpassat. Vet inte hur vi ska göra annars.

Skicka privat om det är känsliga detaljer.

/Pappa till ett CP-skadat barn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-24 00:23
    Såklart ni inte kan svara privat...jag är ju anonym

• Svar på tråden Bostadsanpassning/flytt
  • Anonym

Det finns tydligen regler för det där med bostadsanpassning. Jag själv ville ha en diskmaskin så jag skulle slippa stå böjd vid diskbänken. Det tar tid att diska. De sa att nån diskmaskin blir det INTE, men de kan ställa upp med att höja diskbänken (!) vilket är myyyycket dyrare.

Sen beror det nog också på vilken sorts bostadsanpassning du behöver. Dock är det så att kommunen är SKYLDIG att ställa upp om situationen så kräver. Ditt barn är tydligen relativt svårt handikappat, och jag tycker du skall ligga på ordentligt. Gå högre upp i hierarkin om de små tjänstemännen inte ställer upp. I värsta fall till socialchefen.

Om DIN lösning inte passar kommunen, finns det en annan - billigare - lösning?

Jag besvarar tyvärr inte dina frågor, men jag hoppas att nåt enstaka tips trillade i.

• Anonym (Frustrerad)

Vi har tittat på olika lösningar och det visar sig att till och med att bygga nytt hus blir billigare. Dessutom blir det ännu billigare att flytta till huset vi har föreslagit. Mellanskillnaden mellan vårt hus och det hus vi har hittat är bara ca en tredjedel av vad anpassningen skulle kosta.

Fast kommunen väljer att helt avslå istället. De hoppas väl på att vi ska strunta i att överklaga. Det kan de ju glömma.

Vi har varit mer än tillmötesgående och tagit fram olika förslag så att det ska bli så billigt som möjligt för kommunen, men ändå lösa problemet naturligtvis.

Hur ska vi kunna bo kvar utan anpassning och hur ska vi kunna flytta till ett nytt hus som i bästa fall bara kostar några hundra tusen mer än vad vi har råd med? Utan bidrag???

1-planshus är helt enkelt dyrare än 1,5-plans. Och det finns inte så många att välja på häromkring.

• Anonym

Som jag sa ovan så är det en anpassning som skall ske. Inte nya hus. Detta faller helt utanför ramen. Behöver han hiss eller sänglift eller liknande, så SKA de hjälpa till. Likaså om det behövs bredda dörrar för att barnet skall kunna röra sig, så SKA de hjälpa till. Jag vet inte vad det är ni behöver till ert barn.

Tyvärr har jag aldrig hört talas om husköp som handikapphjälp. Kan tänka mig att ni kan få bidrag till det men största delen lär ni nog få betala själva.

Himla tufft läge.

Lycka till i alla fall. Jag hoppas verkligen ni fixar detta!

• Anonym (arbetsterapeut)

Hej!
    Nu vet jag inte vad det är ni ansöker om för anpassning men har en läkare eller arbetsterapeut skrivit ett intyg på att det finns behov av anpassningen? Oftast får man avslag på sin ansökan om inget sådant finns.
    I vissa fall när jag (är arbetsterapeut inom kommunen) skriver ett intyg nämner jag inget åtgärdsförslag utan bara att ett behov finns av åtgärd för att Sökanden ska kunna gå på toaletten självständigt, eller ta sig in och ut  ur sin bostad på ett säkert och självständigt sätt.  Då får handläggaren tillsammans med mig, en yrkesman och personen i fråga eller anhöriga tillsammans diskutera fram en åtgärd men ett avslag ska absolut inte ha någonting med kostnad att göra. Jag vet inte vad de menar med olämpligt att anpassa men om erat förslag inte är bra så får de tillsammans med er hitta ett lämpligt förslag kan jag tycka! Det som det ska handla om är ju att möjliggöra för erat barn att bo kvar hemma och kunna göra något som alla har rätt att kunna göra i sitt eget hem.

Vill även tipsa om boverkets handbok för bostadsanpassningar på: http://www.boverket.se/Global/Bidrag_o_stod/Dokument/BAB/handbok/bab2009.pdf

Lycka till!

• sasssyy

Vi har sökt bostadsanpassning nu då vi har köpt hus, min sambo sitter i rullstol.. vi fick ganska klara besked att vi INTE ska skriva på något kontrakt utan att handläggare har varit ute tillsammans med arbetsterapeut och snickare och gjort en förhandsbedömning.

I samband med den bedömningen talade handläggaren även om att han ansåg att vi borde leta i samma närområde efter ett mer lämpat hus att anpassa (detta hade ett yttepyttebadrum med en vägg som delade av från toa och dusch och kom även med ett förslag på hus.. detta hade vi dock tittat på , det låg i samma prisklass men hade massor av andra nackdelar (bland annat en väg som i vintertid kan vara rent livsfarlig för en som sitter i rullstol) vilket han accepterade.

Sen fick vi veta att vi kommer att få badrummet omgjort INNAN vi skrev kontrakt.. men köket tänker de inte göra något med eftersom det ändå är i renoveringsbehov så att NÄR vi väl renoverar det ska vi söka bidrag för höj- och sänkbar bänk.

Det är väldigt snårigt och byråkratiskt det där med anpassning, och man får det dessutom inte hur ofta man vill. MIn sambo blev påkörd av en lastbil i veckan.. bilen helt craschad men vi får bekosta flytten av handrelgaget själva till en kostnad av 15.000 (installation med nytt reglage kostade 20.000) eftersom man bara får det beviljat var 10:e år... nu tog försäkringsbolaget det efter lite övertalning men det gäller att veta  och vara påläst (tyvärr)

Hiss får man extremt sällan om det finns andra likvärdiga hus i närområdet som är enplans.

Nu bor ni redan där ni bor och ja de kan avslå om de anser att det blir för dyrt att anpassa, för det handlar om saker som MÅSTE vara rätt på millimetern.. jag höll på att svimma när byggaren stod och talade om att om rampen inte byggs i en viss vinkel så gäller inte försäkringar, om det inte är exakt antal millimetrar mellan dörr och toalettstol så kan hela toan vara tvunget att byggas om efter besiktning så det är mycket med det jordiska...

Men att få ett hus har jag aldrig hört talas om.. man kan däremot hyra lägenheter som är anpassade... det gör vi just nu och den stod dessutom tom i nästan ett år innan vi flyttade in eftersom det inte var någon som ville hyra den, hyresvärden fick inte hyra ut den till någon som inte hade godkänt att hyra anpassad bostad ...och detta är i GÖTEBORG..så hör med kommunen ang hyresrätt, det är nog tyvärr det enda ni kan göra.

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (arbetsterapeut) skrev 2010-06-24 14:43:03 följande:
    Hej!
    Nu vet jag inte vad det är ni ansöker om för anpassning men har en läkare eller arbetsterapeut skrivit ett intyg på att det finns behov av anpassningen? Oftast får man avslag på sin ansökan om inget sådant finns.
    I vissa fall när jag (är arbetsterapeut inom kommunen) skriver ett intyg nämner jag inget åtgärdsförslag utan bara att ett behov finns av åtgärd för att Sökanden ska kunna gå på toaletten självständigt, eller ta sig in och ut  ur sin bostad på ett säkert och självständigt sätt.  Då får handläggaren tillsammans med mig, en yrkesman och personen i fråga eller anhöriga tillsammans diskutera fram en åtgärd men ett avslag ska absolut inte ha någonting med kostnad att göra. Jag vet inte vad de menar med olämpligt att anpassa men om erat förslag inte är bra så får de tillsammans med er hitta ett lämpligt förslag kan jag tycka! Det som det ska handla om är ju att möjliggöra för erat barn att bo kvar hemma och kunna göra något som alla har rätt att kunna göra i sitt eget hem.

Vill även tipsa om boverkets handbok för bostadsanpassningar på: www.boverket.se/Global/Bidrag_o_stod/Dokument...

Lycka till!
    Hej!

Jo, vi har ett intyg från arbetsterapeut. Hon var här tillsammans med handläggare från kommunen och gick igenom allt.

Tycker inte heller att de ska kunna neka oss bidrag eftersom vi gjort allt rätt osv.

Jag har redan läst handboken ett antal gånger från pärm till pärm Men tack ändå!
Svar på tråden Bostadsanpassning/flytt