• Coors

skalbaggar inomhus

De var för några veckor sen vi såg den första skalbaggen, tänkte inte mer på de men nu har de blivit fler o fler.
    förra vecka var de en ny varje dag och jämnt på morgonen.
    Jag googla lite på detta och de verkar som det är en stor mjölbagge som kommer in.
    Fick lite smått panik och mannen fick rensa ur och städa vårt skafferi, men inga baggar eller laver hittades där. Inte heller i andra skåp och låder i köket.
    De vi har hittat har varit mitt på golvet i köket och i hallen. Sen har jag kommit på våran katt mitt i natten av att leka med en bagge i sovrummet men var han hittat den vet jag ju inte.
    Sen vi städade har vi "bara" hittat två stycken men de ryser i mig varje gång.

Hur blir man av med dessa och varifrån kommer dom?

• Svar på tråden skalbaggar inomhus
  • Birgitta2

Larverna ligger ofta i vetemjöl och liknande. OM det är mjölbaggar. Har ni silat mjölet och kollat? Om ni silar det i en bunke så hittar ni kanske ett helt gäng rosa äckliga larver som rör sig. Har ni bara tagit bort påsarna och letat i skåpet så är det inte säkert där finns baggar.

Om det är mjölbaggar så leta i alla påsar där det finns gryner och mjöl. Det är där de lever.

• Coors
    Birgitta2 skrev 2010-06-23 14:19:55 följande:
    Larverna ligger ofta i vetemjöl och liknande. OM det är mjölbaggar. Har ni silat mjölet och kollat? Om ni silar det i en bunke så hittar ni kanske ett helt gäng rosa äckliga larver som rör sig. Har ni bara tagit bort påsarna och letat i skåpet så är det inte säkert där finns baggar.

Om det är mjölbaggar så leta i alla påsar där det finns gryner och mjöl. Det är där de lever.
    Har kollat på anticimex hemsida och de finns bara mjölbagge som passar in på hur den ser ut.

Mannen kollade i påsarna men såg inget, sen har vi kastat dom.

Vet du om dessa baggar flyger?
  • Birgitta2
    Coors skrev 2010-06-23 14:30:00 följande:
    Har kollat på anticimex hemsida och de finns bara mjölbagge som passar in på hur den ser ut.

Mannen kollade i påsarna men såg inget, sen har vi kastat dom.

Vet du om dessa baggar flyger?
    Jag har aldrig sett en mjölbagge flyga. Men de går! Och kan komma in precis överallt. De här små larverna är svåra att se okulärt om det inte är massor av dom. Man måste hälla ut försiktigt, sila, och verkligen dissekera allt.
  • Coors

Verkar som vi får städa igen då?

Åh.... vad äckligt detta är, får ringa anticimex efter midsommar och fråga då kanske?

• Birgitta2

Om du hittar en bagge, lägg den i en burk med lock och spara till Anticimex. Det är kanonbra, för då vet de exakt vad det är och kan använda rätt medel.

• Coors
    Birgitta2 skrev 2010-06-23 14:49:48 följande:
    Om du hittar en bagge, lägg den i en burk med lock och spara till Anticimex. Det är kanonbra, för då vet de exakt vad det är och kan använda rätt medel.
    De ska jag göra!

Men jag hoppas dom försvinner...... innan jag hittar en!
  • Birgitta2
    Coors skrev 2010-06-23 14:54:54 följande:
    De ska jag göra!

Men jag hoppas dom försvinner...... innan jag hittar en!
  • Coors

Min sambo sa att han set två såna skalbaggar ute på vår altan coh igår såg jag en som kröp upp mot köksfönstret på panelen.

kankse kommer de utifrån?
    Kryper de in?

Svar på tråden skalbaggar inomhus